تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,844 |
تعداد مقالات | 19,507 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,288,036 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,518,418 |
امکان سنجی توسعه منطقه با تاکید بر رویکرد(TOD) ؛ نمونه مطالعاتی: منطقه3 شهرداری شهر اصفهان | ||
اقتصاد و توسعه منطقه ای | ||
مقاله 7، دوره 29، پاییز و زمستان 24، اسفند 1401، صفحه 154-175 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/erd.2022.76954.1124 | ||
نویسندگان | ||
سمانه جلیلی صدرآباد* 1؛ مهدی یراقی فرد2؛ محمد رضا مسائلی3 | ||
1گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
2گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی،دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3گروه شهرسازی،دانشکده معماری و شهرسازی، موسسه اموزش عالی دانش پژوهان پیشرو | ||
چکیده | ||
چکیده:رشد روز افزون جمعیت بر شهر ها اثر گذاشته و آنها را با چالش های متعدد روبرو کرده است. افزایش جمعیت نیاز به حمل و نقل شهری نیز افزایش یافته است. توسعه حمل و نقل محور یکی از رویکرد هایی است که بر اساس اصول و معیار های آن علی رغم پاسخ به نیاز حمل و نقل در شهرها در راستای توسعه پایدار و پیاده مداری نیز میباشد. منطقه 3 شهرداری شهر اصفهان که به سبب وجود عناصر شاخص ملی و شهری مانند میدان نقش جهان، عمارت ها و بنا های تاریخی و پیاده راه چهار باغ به عنوان محور اصلی اصفهان در این منطقه از اهمیت ویژه ای در شهر برخوردار است. این منطقه در مجاورت رودخانه زاینده رود قرار دارد و به عنوان مقصد گردشگران تبدیل شده است. با این شرایط توسعه پایدار این منطقه و حفظ مانداگاری و پایداری آن اهمیت به سزایی پیدا کرده است. پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که اتخاذ رویکرد توسعه حمل و نقل محور تا چه میزان میتواند برای توسعه این منطقه مفید باشد؟ابتدا رویکرد تشریح شده و سپس بر اساس مبانی نظری و اصول بیان شده توسط وزارت راه اصول، معیارها و زیر معیارهایی پیشنهاد شدند. سپس با استفاده تکنیک AHP این زیر معیار ها وزن دارشده و سطح اهمیت آنها مشخص شد. در انتها با استفاده از نرم افزار های SPSS و GIS وضعیت منطقه 3 با توجه به این که چه میزان اصول رویکرد توسعه حمل و نقل محور میتواند در آن اجرا شود روشن شد | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: امکان سنجی؛ توسعه حمل و نقل محور؛ پیاده مداری؛ منطقه 3 شهرداری اصفهان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |