تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,738 |
تعداد مقالات | 18,659 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,166,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,155,134 |
طراحی روشی خلاق برای آموزش شاهنامه به کودکان | ||
جستارهای نوین ادبی | ||
دوره 55، شماره 3 - شماره پیاپی 218، بهمن 1401، صفحه 29-51 اصل مقاله (856.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی. | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jls.2023.75460.1260 | ||
نویسندگان | ||
المیرا حسن زاده1؛ محمد جعفر یاحقی ![]() | ||
1دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
آموزش ادبیات کلاسیک ،به ویژه شاهنامه، برای کودکان اهمیت بسیاری دارد. پرسش اصلی ما در این پژوهش این است که چگونه میتوان با روشی جذاب کودکان را با شاهنامه آشنا کرد تا علاوه بر بهرهمندی از این گنجینهی عظیم، توانمندیهای شناختی آنها نیز پرورش بیابد. برای طراحی این روش، دانشها و روشهای سه حوزه را ترکیب کردهایم: نظریات یادگیری، روشهای ارتقای خلاقیت و یافتههای سابوتسکی دربارهی فواید استفاده از واقعیت جادویی برای کودکان. با تحلیل و بررسی این دانشها دریافتیم که میتوان با استفاده از بازیهای جادویی به اغلب شاخصهای تدریس فعال چون لذت بردن کودک از فرآیند آموزش، ارتقای توانایی حل مسأله، خلاقیت و هوشهای چندگانه دست یافت. در نهایت، نام این روش را «بازی و شاهنامه» گذاشتیم. بازیها در این روش براساس ترتیب اجرا و کارکرد آنها در تحقق اهداف این روش، تحت چهار عنوان طبقهبندی شدهاند: بازیهای پیشزمینهای، بازیهای مروری، بازیهای تجسمی و در نهایت، بازیهای نمایشی/داستانی. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خلاق؛ ادبیات کلاسیک؛ بازی؛ شاهنامه؛ کودک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |