تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,875 |
تعداد مقالات | 19,721 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,225,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,669,702 |
تحلیل محتوا و مقایسه مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی و مجموعه کتاب های آموزش فارسی به فارسی با استفاده از بازبینه اعتبارسنجی | ||
زبانشناسی و گویش های خراسان | ||
دوره 14، شماره 4 - شماره پیاپی 29، اسفند 1401 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlkd.2023.78557.1126 | ||
نویسندگان | ||
معصومه خدایی مقدم1؛ عطیه کامیابی گل* 2؛ شهلا شریفی3 | ||
1گروه زبانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی و گروه زبان شناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی -دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3گروه زبان شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
ارزیابی محتوایی کتابهای درسی با استفاده از بازبینه،از روشهای مرسوم ارزیابی است که سهم بهسزایی در حفظ کیفیت آنها ایفا میکند. در این پژوهش با استفاده از بازبینه اعتبارسنجیشده که شامل چهار مقوله ویژگیهای فیزیکی، طراحی و سازماندهی کتاب؛ مهارتها و زیرمهارتهای زبانی؛ موضوع و محتوا و ملاحظات کلی و کاربردی است مجموعه کتب آموزش نوین زبان فارسی (آنزف) و مجموعه کتب آموزش فارسی به فارسی (آفبف) به روش کیفی و کمی تحلیل و مقایسه شدند. نتایج نشان داد بر اساس نظر مدرسین مجموعه آفبف و آنزف به لحاظ ویژگیهای فیزیکی، طراحی و سازماندهی در حد خوب و خیلی خوب ارزیابی شدند اما از نظر نویسندگان با توجه به کاستی-هایی مانند عدم وجود کتاب کار و راهنمای معلم و غیره دو مجموعه در حد نسبتاً خوب ارزیابی شدند. در زمینه مهارتها و زیرمهارتها، هر دو مجموعه ایرادات اساسی داشتند اما به طور کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و مجموعه آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد که با نتایج آماری نیز مطابقت داشت. به لحاظ ویژگی موضوع و محتوا مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد که همراستا با نتایج آماری است. به لحاظ ملاحظات کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و همراستا با نتایج آماری و مجموعه آفبف بر خلاف نتایج آماری نسبتاً خوب، در حد نسبتاً ضعیف ارزیابی شد. بهطور کلی مجموعه آنزف در حد نسبتاً خوب و مجموعه آفبف در حد ضعیف ارزیابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازبینه؛ تحلیل محتوایی؛ مجموعه آموزش نوین زبان فارسی؛ مجموعه آموزش فارسی به فارسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |