تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,738 |
تعداد مقالات | 18,659 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,166,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,154,162 |
فاعلیت انسان در مدرسه کلامی حله | ||
جستارهایی در فلسفه و کلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/epk.2023.78460.1174 | ||
نویسنده | ||
سید حسن طالقانی ![]() | ||
هیات علمی | ||
چکیده | ||
اگرچه امامیه به پیروی از اهلبیت (ع) به فاعلیت حقیقی و نفی جبر باورداشته اند، اما متکلمان امامیه در ادوار مختلف تاریخی قرائت ها و تبیین های متفاوتی از نحوه فاعلیت انسان ارائه داده اند. در مدرسه حله که روش کلامی و مفاهیم پایه متکلمان به فلسفه نزدیک شد، تبیین متکلمان از فاعلیت نیز تغییر کرده است. این نوشتار تلاش می کند نشان دهد اگرچه متکلمان حله با اثبات قدرت بر فعل و ترک، پیش از انجام فعل و اراده ای که مخصص قدرت است نقش انسان در پدید آمدن افعال را تاکید کردند، اما از سوی دیگر با پذیرش الگوی علیت فلسفی از دیدگاه متکلمان پیش از خود فاصله گرفتند. در تبیین متکلمان حله از یک سو قدرت و اراده انسان در یک نظام طولی معلول اراده و قدرت حق تعالی است و از سوی دیگر علت تامه برای صدور فعل تلقی می شود که لازمه این دیدگاه صدور ضروری فعل خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ مدرسه حله"؛ فاعلیت انسان"؛ ،"؛ جبر و اختیار"؛ ، "؛ أمر بین أمرین" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |