- ابولمعالی، خ.، هاشمیان، کی.، و اناری، ف. (1390). تعیین سهم مولفههای ادراک محیط- کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسط شهر تهران. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(7)، 33-19.
- اسدیان، س.، و پیری، م. (1390). رابطه بین عملکرد خانواده و کفایت اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس، مجله علوم رفتاری، 3(9)، 41-25.
- اقدامی، ز .(1397). نقش واسطهای هوش هیجانی در رابطه سبکهای فرزندپروری و تابآوری. مقاله ارائهشده در ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران، تهران.
- امینی، ب. (1391). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بندورا بر انگیزش تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشگاه تهران (پایاننامه منشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
- بخشی، ن.، و فوالدچنگ، م. (1397). رابطه جوّ مدرسه و تابآوری تحصیلی: نقش واسطهای سرزندگی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 51-80.
- تامیلسون، ب. (1383). راهنمای سنجش خانواده (بهاری، مترجم). تهران: انتشارات تزکیه.
- ترکزاد، م. (1393). رابطه جو عاطفی خانواده با عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران.
- سماوی، س. ع.، ابراهیمی، ک.، و جاودان، م. (1395). بررسی رابطه درگیریهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس، راهبردهای شناختی در یادگیری، 4 (7)، 71-92.
- سوری، م. (1393). اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری با تابآوری و درگیری تحصیلی دانشآموزان دبیرستان پایه دوم (پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
- شریفزاده، م. (1393). بررسی رابطه شایستگی اجتماعی با ویژگیهای خانواده در دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان نقده. مقاله ارائه شده در اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران.
- صابر، س.، و شریفی، ح. پ. (1393). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، 38، 85-72.
- صفوت، م. ب.، و فروتن جهرمی، م. ب. (1394). بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و احساس کفایت و دانشآموزان دبیرستانی شهرستان داراب. مقاله ارائه شده در کنفرانس جهانی افقهای نوین در علوم انسانی آیندهپژوهی و توانمندسازی شیراز، گروه پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز، شیراز، ایران.
- عسگری، پ.، صفرزاده، س.، و قاسمی مفرد، م. (1390). رابطه جوّ عاطفی خانواده و جهتگیری مذهبی با گرایش به اعتیاد.مطالعات اسلام و روانشناسی، 5(8) ، 7-26.
- فرهادی، ع.، ساکی، ک.، قدمپور، ع.، خلیلی، ز.، و چهری، پ. (1395). پیشبینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس مؤلفههای سرمایه روانشناختی دانشجویان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(9)، 133-128.
- قاسمی، ز.، مکتبی، غ. ح.، و حاجی یخچالی، ع. (1396). رابطه انسجام خانواده، حمایت تحصیلی و تابآوری تحصیلی با پیوند با مدرسه و مؤلفههای آن. روانشناسی خانواده، 2(4) ، 102-108.
- گنجی. ح. (1378). بهداشت روانی. تهران: ارسباران.
- محمدیفر، م. ع.، کاظمی، س.، و زارعی مته، ک. (1395). نقش عملکرد خانواده و خودکارآمدی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان ، مجله روانشناسی مدرسه، 5(4)، 131-117.
- معماریان، آ. (1389). اثر بخشی مداخلات چند بعدی مارتین بر انگیزه و درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان (پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
- نجار، ز. (1393). رابطه بین عملکرد خانواده و خودکارآمدی با خودپنداره دانشآموزان. مقاله ارائهشده در کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، تهران، ایران.
- Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J. S., & Pagani, L. S. (2009). Student engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence, 32(3), 651-670.
- Close, W., & Solberg, S. (2008). Predicting achievement, distress, and retention among lower-income Latino youth. Journal of Vocational Behavior, 72(1), 31-42.
- Closson, L. M., & Boutilier, R. R. (2017). Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences, 57, 157-162.
- Cocorada, E. (2016). Achievement emotions and performance among university students. Bulletin of the Transilvania University of Brasov Series VII: Social Sciences Law, 9(2), 119-28.
- Cong, X., Hosler, A. S., Tracy, M., & Appleton, A. A. (2020). The relationship between parental involvement in childhood and depression in early adulthood. Journal of Affective Disorders, 273, 173-182.
- Costa, P. T., & Mccrae, R. R. (1992). The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders. Journal of Personality Disorders, 6, 343-359.
- De Feyter, J. J., Parada, M. D., Hartman, S. C., Curby, T. W., & Winsler, A. (2020). The early academic resilience of children from low-income, immigrant families. Early Childhood Research Quarterly, 51, 446-461
- Doğulu, C., Ikizer, G., & Karanci, A. N. (2021). A psychosocial perspective on community resilience and preparedness in the context of earthquakes in Turkey. Geological Society, London, Special Publications, 501(1), 405-423.
- Durán, A., Extremera, N., Rey, L., Fernández-Berrocal, P., & Montalbán, F. M. (2006). Predicting academic burnout and engagement in educational settings: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 158-164.
- Foster, T. A. (2013). An exploration of academic resilience among rural students living in poverty (Unpublished doctoral dissertation). School of Education, Piedmont College, Demorest, America.
- Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
- Harnish, R. (2014). Student resilience and academic performance. Recruhtment & Retention Higher Education, 11, 19.
- Kocak, R., & Boyaci, M. (2010). The predictive role of basic ability levels and meta cognitive strategies of students on their academic success. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2, 769-72.
- Lee, J., & Shute, V. J. (2010). Personal and social-contextual factors in K–12 academic performance: An integrative perspective on student learning. Educational Psychologist, 45(3), 185-202.
- Lianos, P. G. (2015). Parenting and social competence in school: The role of preadolescents' personality traits. Journal of Adolescence, 41, 109-120.
- Martin, A. J., & Marsh, H. W.(2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
- Reeve, J., & Tseng, C. (2011). Agency as a forth aspect of student engagement during activities. Continuing Education Psychology; 36, 257-67.
- Saklofske, D. H., Austin, E. J., Mastoras, S. M., Beaton, L., & Osborne, S. E. (2012). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences, 22(2), 251-257.
- Sattler, K., & Gershoff, E.(2019). Thresholds of resilience and within-and cross-domain academic achievement among children in poverty. Early childhood research quarterly, 46, 87-96
- Shim, S. S., Rubenstein, L. D., & Drapeau, C. W. (2016). When perfectionism is coupled with low achievement: The effects on academic engagement and help seeking in middle school. Learning and Individual Differences, 45, 237–244.
- Skinner, E. A., Kinderman, T. A., & Furrer, C .(2009). A motivational perspective on engagement and disaffection: Conceptualization and assessment of children’s behavioral and emotional participation in academic activities in the classroom. Educational and Psychological Measurement, 69, 493-525.
- Smith, N. A., Brown, J. L., Tran, T., & Suárez‐Orozco, C. (2020). Parents, friends and immigrant youths’ academic engagement: A mediation analysis. International Journal of Psychology, 55(5), 743-753.
- Veiga, F. H. (2016). Assessing student En-gagement in School: Development and vali-dation of a four-dimensional scale. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 217, 813 –819
- Zhang Y., Qin X. & Ren P., (2018). Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm. Computers in Human Behavior, 89, 299-3.
|