تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,310,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,542,684 |
برنامه ریزی محلات دوستدار کودک با تاکید بر مشارکت پذیری؛ نمونه مطالعاتی محله پونک جنوبی تهران | ||
جغرافیا و توسعه فضای شهری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1401 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jgusd.2023.79446.1260 | ||
نویسندگان | ||
شیفته فرخی1؛ سید مجید مفیدی شمیرانی2؛ سمانه جلیلی صدرآباد* 3 | ||
1گروه شهرسازی ، دانشکده معماری و شهرسازی، علم و صنعت ایران | ||
2گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
3گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
چکیده | ||
شهرها با چالشهای بسیاری روبرو هستند که یکی از این چالشها بیتوجهی به کودکان است و محلات به عنوان یکی از نطفههای حل مسائل شهر میتواند عمل کند که باید از ظرفیتهای آن بهره برد و کودکان به عنوان قشر آسیبپذیر باید نظر و خواستهی آنها در رابطه با محیط زندگیشان مورد توجه جدی برنامهریزان قرار گیرد، به این دلیل که کودکان بتوانند به راحتی از تمامی محله در هر زمان استفاده کنند و علایق بیشتری برای حضور در محله پیدا کند. بنابراین هدف پژوهش شناسایی راهکارهای برنامهریزانه برای ایجاد محلات دوستدار کودک بهمنظور ارتقا مشارکتپذیری در محله پونک جنوبی تهران است که در پژوهشهای اخیر کمتر به آن توجه شده است . بنابراین این پژوهش سعی دارد شاخصهای مطرح شده در ابعاد مختلف محلات دوستدار کودک را با توجه به مشارکتپذیری مطرح نماید. روش تحقیق توصیفی –تحلیلی و نوع پژوهش از نوع کاربردی است و برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شد که 380 پرسش نامه با توجه به جمعیت هر یک از بلوکها به روش تصادفی ساده بین ساکنان محله با جامعه آماری 35408 نفر به دلیل اصل یکسانی و عدالت در انتخاب افراد در نمونه مطالعاتی برگزیده شده است و برای تحلیل پرسشنامه از تحلیل رگرسیونی استفاده شد یافتههای تحقیق نشان داد که میزان انجام فعالیتهای متنوع توسط کودکان در بعد کالبدی، ایمنی کودک در برابر اتومبیل در بعد حملونقل، تعلق خاطر کودکان به محله در بعد اجتماعی، تنوع فعالیت کودک در بعد مسکن بیشترین امتیاز و توجه به رنگهای موردعلاقه کودکان در بعد کالبدی، تهویه مسکن در بعد مسکن و میزان آلودگی صوتی در بعد محیطی کمترین امتیاز را کسب کردهاند. درنتیجه میتوان با مشارکت کودکان در مراحل مختلف برنامهریزی، محلات را به مکانی طبق میل و خواسته کودک تبدیل کرد که امنیت، ایمنی، حس تعلق، حضورپذیری، تعاملات اجتماعی در آن بالاست | ||
کلیدواژهها | ||
محله "؛ دوستدار "؛ کودک"؛ مشارکت پذیری"؛ "؛ پونک" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |