تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,927 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,789,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,085,487 |
ادراک «دیگری» معلول در بستر اجتماعی ایران از دیدگاه متخصصین جامعهشناسی | ||
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 4 - شماره پیاپی 42، دی 1401، صفحه 216-189 اصل مقاله (501.01 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/social.2023.75923.1157 | ||
نویسندگان | ||
سحر علیزاده نیری1؛ علیرضا صادقی* 2؛ یوسف ادیب3؛ مصطفی قادری4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانشیار گروه مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ادراک دیگری معلول در بستر اجتماعی ایران است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون و میدان پژوهش اساتید جامعهشناسی دانشگاههای شهر تهران بودند. با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی و رسیدن به اشباع دادهها، تعداد 13 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تعیین قابلیت اعتماد مصاحبهها از راهبردهایی چون بازبینی توسط شرکت کنندگان و یک داور ناظر استفاده شد. تحلیل دادها نیز بر اساس روش شبکه مضامین آترید-استرلینگ صورت گرفت. نتایج در سه مضمون سازمان دهنده شامل: موانع نگرشی، موانع فیزیکی و موانع نهادی استخراج گردید. به طور کلی نتایج نشان داد که معلولان نسبت به دیگر گروهها و اقلیتهای جامعه، در نظام سیاستگذاری و برنامهریزی کمتر لحاظ شدهاند و مسائل آنها به خوبی شناسایی نشده است. لذا نظام تصمیم گیری جامعه نیازمند سیاستها و برنامههایی برای حضور و مشارکت فعال معلولان میباشد. بدون مشارکت فعال و برابر معلولان و سازمانهای نماینده آنها، استراتژیها و برنامههای توسعه موجب تداوم و تبعیض علیه افراد معلول میشود. با این حال، برای مؤثر بودن سیاستها و برنامهها، باید باورهای فرهنگی مربوط به ناتوانی را که در جامعه وجود دارد، در نظر بگیرند. اگر بخواهیم در این زمینه حقیقتاً یک گام به پیش رو داشته باشیم درک ناتوانی به عنوان نقص یا محدودیت باید به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد از هویت کلی فرد بازتعریف شود. با توجه به نقش مؤسسات آموزشی در اجتماعی کردن نسل بعدی شهروندان، مدارس می توانند نقشی جدایی ناپذیر در پرورش جامعه عادلانه تر، به ویژه از طریق آموزش چندفرهنگی ایفا کنند تا ضمن ترویج معلولیت به عنوان یکی از تنوع های فرهنگی موجبات کاهش اختلاف بین گروهها و تقویت روابط بین گروهی را فراهم نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
دیگری؛ معلولیت؛ کارما؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |