تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,338,019 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,571,449 |
اثربخشی آموزش متون ادبی بر سطح توانش استدلالی و مهارتهای زبانی فراگیران زبان فرانسه در مدارس ایران | ||
پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/rltf.2023.82196.1084 | ||
نویسندگان | ||
سپیده کریمی حیدری1؛ لیلا شوبیری* 2؛ حمیدرضا شعیری3؛ کریم حیاتی آشتیانی4 | ||
1گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران | ||
4عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه ادبیات و متون ادبی بر سطح توانش استدلالی و تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان ایرانی فرانسه آموز تأثیر میگذارد. هدف از انجام تحقیق، بررسی تأثیر اجرای الگوی آموزش ادبیات ومتون ادبی، بر سطح توانش استدلالی و تقویت مهارتهای زبانی(خواندن ونوشتن) است. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر ایرانی زبانآموز فرانسه بود که تعداد 20 نفر به شیوهی خوشهای چند مرحلهای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامهی آزمون محقق ساخته است وپرسشهایی که توانش استدلالی و مهارتهایزبانی(خواندن و نوشتن) را نزد زبانآموزان به چالش میکشد مطرح میکند. آزمون شامل 20 پرسش است و هر پاسخ 1 نمره دارد. درهمین راستا با هدف بررسی الگوی آموزش ادبیات، پیش از آموزش از گروه دانشآموزان تست پیشآزمون گرفته شد که میانگین نمرهی گروه 14.5 بود. در مرحلهی بعد بر اساس کتاب داستانی ویلیام پووآق نوشتهی ژان کلود لومه که شامل داستانهای آموزشی کودکان است و نیز الگوی آموزشی، که در ادامه به آن میپردازیم، با هدف پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارتهای زبانی(خواندن و نوشتن) زبانآموزان کار کردیم. پس از 10 جلسه، آزمون پیشین مجدد از گروه گرفته شد و نمرهی پسآزمون به 17.5 افزایش یافت که در جداول به تفکیک آن را بررسی میکنیم. در مرحله نتایج آماری، در مقایسهی نمرات پیشآزمون و پسآزمون، تأثیر معنادار مثبت الگوی آموزش ادبیات بر تقویت مهارتهایزبانی(خواندن و نوشتن) و سطح توانش استدلالی در گروه زبانآموزان مورد مطالعه مشاهده شد. بنابراین بهرهمندی از الگوی فوق به عنوان روشی مکمل در کنار برنامههای آموزشی زبانآموزان فرانسه پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهایزبانی؛ توانش استدلالی؛ ادبیات کودک و نوجوان؛ دانشآموزان؛ زبان فرانسه به مثابه زبان خارجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |