تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,309,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,542,489 |
مدلسازی و تحلیل شدت تصادفات با علت تامه عدم توجه به جلو در دوران محدودیتهای تردد کرونا با رگرسیون لجستیک | ||
مهندسی عمران فردوسی | ||
مقاله 4، دوره 36، شماره 2 - شماره پیاپی 42، تیر 1402، صفحه 61-72 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jfcei.2023.81395.1217 | ||
نویسندگان | ||
مازیار ابوالفضل زاده* ؛ سید ابراهیم عبدالمنافی؛ حسن خاکسار | ||
دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران | ||
چکیده | ||
تصادفات رانندگی یکی از عاملهای اصلی مرگ در جهان محسوب میشود. آمارهای تصادفات نشان میدهد که عدم توجه به جلو بیشترین علل تامه تصادفات میباشد. از زمان شیوع کووید-۱۹، سیاستهای محدودیت سفر که به در شهرهای جهان اتخاذ شد، نقش عمیقی در تغییر الگوهای سفر ایفا کرد. یکی از عواملی که در سالهای اخیر بر رفتار ترافیکی تأثیرگذار بود، همهگیری کرونا بود. از همینرو محدودیتهایی برای ترددها وضع شد و رفتارهای ترافیکی متأثر بر آن بود. منع تردد سبب استفاده بیش از حد کاربران راه برای برقراری ارتباط به وسیله اپلیکیشنهای ارتباطی در گوشیهای همراه گشت. بررسی عدم توجه به جلو در کنار دیگر عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات، با استفاده از مدلهای شدت تصادفات بر حسب پارامتر مؤثر در آن، امکانپذیر است. در این مقاله تصادفات درونشهری با علت تامه عدم توجه به جلو در طی دوران همهگیری کرونا با استفاده از رگرسیون لجستیک و اطلاعات مربوط به سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در سه بازه زمانی ۲۰ ماه قبل از شیوع کرونا، ۲۰ ماه حین همهگیری کرونا و ماههای اعلام پایان کرونا و برداشتن منع ترددها مورد تحلیل قرار گرفت. مدل نهایی نشان میدهد که متغیرهای مستقل روز چهارشنبه، رانندگان مرد مقصر بالای 60 سال، نحوه برخورد جلو به جلو و وسیله نقلیه مقصر پراید سبب افزایش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی میشوند. متغیرهایی با ضرایب منفی (ساعت 6 تا 21، شرایط سطح راه خشک، آب و هوای صاف و وضعیت روشنایی روز) سبب کاهش احتمال وقوع تصادف فوتی یا جرحی نسبت به تصادف خسارتی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
شدت تصادفات؛ کووید-۱۹؛ کرونا؛ رگرسیون لجستیک؛ عدم توجه به جلو | ||
مراجع | ||
. J. Li, Z. Zhao, “Impact of COVID-19 Travel-Restriction Policies on Road Traffic Accident Patterns with Emphasis on Cyclists: A Case Study of New York City” Accident Analysis & Prevention, Vol. 167, 2022.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |