تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,847 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,343,498 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,578,516 |
تاثیر درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش مؤلفههای اجتناب شناختی رفتاری پسران نوجوان با اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 25، تیر 1402، صفحه 87-101 اصل مقاله (428.68 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/tpccp.2023.75540.1260 | ||
نویسندگان | ||
پدرام بهرامی فر1؛ آزیتا دلفان آذری* 2؛ کامیان خزایی کوهپر3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران | ||
2مربی گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش مؤلفههای اجتناب شناخی رفتاری پسران نوجوان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام گرفت. روش:روش مطالعه از نوع نیمه تجربی بوده و جامعه آماری را تمام دانشآموزان پسر دچار اختلال نافرمانی مقابلهای دوره دوم متوسطه منطقه دو آموزش و پرورش تهران در سال 1400 تشکیل داد. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و سپس اعضای نمونه به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل( هر گروه 20 نفر ) تقسیم شدند. برای گروه آزمایش به مدت 8 هفته، درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را در یافت نکردند. بر روی هر دو گروه، پرسشنامه اجتناب شناختی رفتاری سکستون و داگاس اجرا گردید و دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد درمان گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی به ترتیب با ضریب ایتای 44/0، 39/0 و 75/0 بر کاهش مؤلفههای اجتناب شناختی رفتاری شامل؛ جایگزینی تفکر مثبت به جای تفکر ناراحت کننده، روش برگرداندن توجه جهت قطع فرآیند نگرانی(پرت شدن حواس) و تغییر یافتن تصویرهای ذهنی به تفکر کلامی مؤثر است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها میتوان گفت گروه درمانی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، روشی مناسب جهت کاهش مولفه های اجتناب شناختی رفتاری نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابله ای است. | ||
کلیدواژهها | ||
نافرمانی مقابلهای؛ اجتنابشناختی رفتاری؛ گروه درمانی؛ کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی | ||
مراجع | ||
References Abbasi, F., Shariati, K., & Tajikzadeh, F. (2018). Comparison of the Cognitive Behavioral Therapy (CBT) and Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR): Reducing Anxiety Symptoms. Women’s Health Bulletin, 5(4), 1-5. https://doi.org/10.5812/whb.60585 Ariana-Kia, E., Moradi, A., & Hatami, M. (2014). The Effectivness of Combined of Brief Behavioral Activation Therapy and Mindfulness-based Cognitive Therapy in Patients with Major Depressive Disorder. Journal of clinical psychology, 6(1), 15-27. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2151 (In Persian) Beheshtian. (2021). What is mindfulness based stress reduction and how does it help us. https://beheshtiyan.ir/mbsr-mindfulness-based-stress-reduction Butler, R. M., Boden, M. T., Olino, T. M., Morrison, A. S., Goldin, P. R., Gross, J. J., & Heimberg, R. G. (2018). Emotional clarity and attention to emotions in cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder. Journal of anxiety disorders, 55, 31-38. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2018.03.003 Dimidjian, S., Beck, A., Felder, J. N., Boggs, J. M., Gallop, R., & Segal, Z. V. (2014). Web-based mindfulness-based cognitive therapy for reducing residual depressive symptoms: an open trial and quasi-experimental comparison to propensity score matched controls. Behaviour research and therapy, 63, 83-89. https://doi.org/10.1016/j.brat.2014.09.004 Eqharari, L. H., Asadi, F., Javazi, S., & Vahid, T. A. (2019). Effectiveness of Acceptance and Commitment (ACT) Therapy on Behavioral Inhibition and Cognitive-behavioral Avoidance of Women with Generalized Anxiety Disorder. Iranian Journal of Nursing Research (IJNR), 13(6). https://doi.org/10.21859/ijnr-130605 (In Persian) Ganji, M. (2015). Based on psychopathology - DSM-5 (Vol. One). Savalan. (In Persian) Ghadampour, E., Radmehr, P., & Yousefvand, L. (2017). Effectiveness of Mindfulness–based Cognitive Therapy on Cognitive-Behavioral Avoidance and Mental Rumination in Comorbidity of Social Anxiety and Depression Patients. The Horizon of Medical Sciences, 23(2), 141-148. https://doi.org/10.18869/acadpub.hms.23.2.141 (In Persian) Hazlett-Stevens, H. (2012). Mindfulness-based stress reduction for comorbid anxiety and depression: case report and clinical considerations. The Journal of nervous and mental disease, 200(11), 999-1003. https://doi.org/10.1097/NMD.0b013e3182718a61 Karimi, E., Mohammadi, N., & Rahimi, C. (2020). Effectiveness of Self Compassion Group Training on Self Criticism and Cognitive Behavioral Avoidance in Depressed Adolescents. Journal of clinical psychology, 11(4), 23-32. https://doi.org/10.22075/jcp.2020.18969.1752 (In Persian) Kuo, J. R., Zeifman, R. J., Morrison, A. S., Heimberg, R. G., Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2021). The moderating effects of anger suppression and anger expression on cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction among individuals with social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders, 285, 127-135. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.02.022 Li, J., & Qin, X. (2021). Efficacy of mindfulness‐based stress reduction on fear of emotions and related cognitive behavioral processes in Chinese University students: A randomized controlled trial. Psychology in the Schools, 58(10), 2068-2084. https://doi.org/10.1002/pits.22578 MayoClinicStaff. (2021). Oppositional defiant disorder (ODD). https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/oppositional-defiant-disorder/symptoms-causes/syc-20375831 Mohammad Hasani, S., Askary, P., Heidarie, A., & Ehtesham Zadeh, P. (2021). Comparison of the Effectiveness of" Parent Management Training" and" Group Schema Therapy" for Parents on Academic Motivation and Oppositional Defiant of Their Teenage Children with Conduct Disorder. Journal of Health Promotion Management, 10(4), 83-95. http://jhpm.ir/article-1-1285-en.pdf (In Persian) Nezampoor, R., Mashhadi, A., & Bigdeli, I. (2018). Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Group Training on Aggression and Risky Behavior in Male Orphan Adolescents. Journal of clinical psychology, 10(2), 59-70. https://doi.org/10.22075/jcp.2018.9868. (In Persian) Payne, M. (2022). Oppositional Defiant Disorder (ODD) in Teens. Rezaee, F., Sepahvandi, M. A., & Mirzaee Haabili, K. (2017). The Effectiveness of Emotional Schema Therapy on Cognitive-behavioral Avoidance and the Severity of Generalized Anxiety of Symptoms in Female Students with Generalized Anxiety Disorder. Journal of Psychological studies, 13(1), 43-62. https://doi.org/10.22051/psy.2017.12425.1276 (In Persian) Saberi, N., & Asghari E., M. J. (2021). The effectiveness of mindfulness-based cognitive group therapy on self-efficacy of homeless adolescents. The second international conference on jurisprudence, law, psychology and educational sciences in Iran and the Islamic world, Mashhad, Iran. (In Persian) Shahmardi. (2021). Confrontational disobedience. Smits, J. A., Minhajuddin, A., & Jarrett, R. B. (2009). Cognitive therapy for depressed adults with comorbid social phobia. Journal of Affective Disorders, 114(1-3), 271-278. https://doi.org/10.1016/j.jad.2008.08.008 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |