تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,872 |
تعداد مقالات | 19,702 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,524,311 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,589,519 |
نحوه بازنمایی ارزشهای فرهنگی در پویانمایی ایرانی جهت تأثیرگذاری بر رفتارشناختی کودک | ||
زبانشناسی و گویش های خراسان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlkd.2023.81041.1149 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا عسگری1؛ فائزه فرازنده پور* 2؛ جمشید غلاملو3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبانهای خارجی و زبانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران. | ||
چکیده | ||
امروزه برنامههای تلویزیونی جزء جداییناپذیری از زندگی است و انیمیشن جایگاه ویژهای در این برنامهها دارد، بهگونهای که مخاطب را به طور ناخودآگاه در معرض و تحت تأثیر ارتباطات اقناعی قرار میدهند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی فنون اقناع در ساخت مفاهیم ارزشی زبانی در پویانمایی شکرستان است که در آن از ابزارهای زبان شناختی نظیر تمثیل و ضرب المثل که از موضوعات بینامتنیت هستند، برای انتقال مفاهیم و ترغیب بیننده استفاده شده است. پژوهش حاضر که بر روی هشت قسمت از پویانمایی شکرستان انجام شده است، از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و هدف آن ارائه نتایج مطالعه نحوه بازنمایی ارزشهای فرهنگی در کارتونهای ایرانی و بروز آن در رفتارشناختی کودک میباشد. یافتهها نشان میدهند چگونه در هر قسمت از شکرستان سعی بر آن بوده تا با کاربرد گفتمانی خاص، باورهای فرهنگی و انواع فنون اقناع پیام به مخاطب منتقل شده و القاء گردد. نتایج نمایانگر آن است که برای بازنمایی ارزشهای فرهنگی، از میان فنون اقناع، از فنون برجستهسازی، تکرار، تملق و اغراق و ادعای صریح بیشتر استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فنون اقناع؛ ارزشهای فرهنگی؛ برجستهسازی؛ تمثیل؛ بینامتنیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |