تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,516 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,298,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,533,787 |
رویکرد متنمحور برای تهیه و تدوین مواد بومی آموزش زبان انگلیسی | ||
مطالعات زبان و ترجمه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1402 اصل مقاله (746.63 K) | ||
نوع مقاله: مقالۀ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/lts.2023.83553.1206 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه وحدت* 1؛ محمد رضا عنانی سراب2؛ صادق قبادی1 | ||
1گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی.دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروز انگلیسی زبان ارتباط بینالمللی است و تقاضا برای یادگیری آن بالا است. عمدۀ آموزش انگلیسی بهواسطۀ کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی صورت میگیرد و کشورهای مصرفکننده، همواره نسبت به تبلیغ فرهنگ غربی و تلاش جهت تحکیم امپریالیسم زبانی از سوی این کتابها نقد داشتهاند. در مقالۀ پیشِِ رو مراحل تهیه و تدوین مواد آموزشی بومی بر مبنای «رویکرد متنمحور تاملینسون» و یافتههای پژوهشی شرح داده شده است. انتخاب متنهای مناسب آموزشی سنگبنای بهبود بازدهی یادگیری زبان بر پایۀ اصولی همانند ایجاد فرصتهای کافی برای استفادۀ معنادار از زبان و متمرکز کردن زبانآموزان بر معناست. مواد آموزشی یاد شده پس از طراحی بر روی یک پلتفرم اینترنتی به نشانی «www.chamranelt.ir» قرار داده شدند که مهمترین ویژگی آن: فراهم کردن انتخاب درس دلخواه به همراه فایلهای صوتی و ویدیویی مربوط برای مدرّسان است. پاسخ بهتر به نیازهای زبانآموزان، تطبیق بهتر با مختصات محیط آموزشی، ایجاد انگیزش و ایجاد بستر لازم برای خلق توانش ارتباطی میانفرهنگی از مزایای مواد آموزشی بومی هستند و میتوان استفاده از مواد آموزشی قرار داده شده در این پلتفرم را پاسخی برای حل مشکلات احتمالی فرهنگی کُتُب آموزش زبان انگلیسی بینالمللی در نظر گرفت. همچنین، اینترنتی بودن این مواد آموزشی، باعث مدیریت بهتر هزینههای مرتبط با انتشار و رقابتپذیری بهتر آنها در بازار میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تهیه و تدوین مواد آموزشی؛ امپریالیسم زبانی؛ اقدامات هژمونیک؛ توانش ارتباطی میانفرهنگی؛ رویکرد متنمحور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |