تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,337,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,571,273 |
واکاوی تجربه و تفسیر کنشگران صنعت هواپیمایی از رقابت پذیری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما) | ||
علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی- کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/social.2023.81879.1329 | ||
نویسندگان | ||
دکتر مسعود حاجی زاده میمندی* 1؛ مهدی نایه در2 | ||
1دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی دکتری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) یکی از باسابقه ترین خطوط هوایی جهانی ، منطقه-ای و به تعبیری مادر صنعت هواپیمایی کشور است. بررسی روند فعالیت این شرکت هواپیمایی در شش دهه فعالیت اش حاکی از روند نزولی آن در سهم اش در بازار حمل و نقل هوایی کشور به عنوان یکی از مهمترین شاخص های رقابت پذیری خطوط هوایی است. این مقاله، در پی واکاوی تفسیر و فهم رقابت پذیری به عنوان هسته اصلی موفقیت یا شکست بنگاههای اقتصادی و همچنین شناسایی متغیرهای اجتماعی دخیل در رقابت پذیری خطوط هوایی از دیدگاه مدیران عالی و ارشد هما است. مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون( تحلیل تماتیک) انجام شده است. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 23 نفر از مدیران پیشین و کنونی هما جمع آوری شده است. برای دسته بندی مضامین از ابزار تجزیه و تحلیل PEST بهره گرفته شده است. مضامین احصاء شده در چارچوب متغیرهای کلان محیطی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناروی عبارتند از: مداخلات دولت، تحریم، ضعف نهاد تنظیم کننده، نگرش دولت به حمل و نقل هوایی، ساختار بازار، ویژگی های بنگاه ، بحران صندوق بازنشستگی هما، عدم ثبات مدیریتی، تگناهای مدیریت دولتی، تنوع ناوگان، ورود رقبا ، نرخ ارز، نگرش های شهروندان ، بُعد خانوار، اعتقادات و باورهای مذهبی، پرت شدگی از تحولات فناوری . همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد در بین متغیرهای کلان محیطی ، متغیرهای اجتماعی (نگرش شهروندان، بعد خانوار و اعتقادات و باورهای مذهبی) برای رقابت پذیری هما فرصت ساز هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه شناسی بنگاه؛ رقابت پذیری؛ تجزیه و تحلیل PEST؛ حمل و نقل هوایی؛ خطوط هوایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 |