- ابراهیمی، ز.، حجازی، س.، و چیتساز، م. (1401). بررسی نقش فضای مجازی در شکلگیری فرهنگ جدید ارتباطی و هویت اجتماعی مردم شهر اصفهان.علوم اجتماعی، 16(4)، 23-38.
- اسماعیلپور، س.، خزانه دارلو، م.، و عندلیب، ا. (1393). نقش فرهنگ و رشد نفوذ اینترنت بر تجارت الکترونیک. مقاله ارائهشده در اولین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز.
- الیاسی، ک. (1401). رابطه اعتیاد به تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی و نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان ساری. پژوهشهای کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 3(7)، ۱۴۳-۱۵۱.
- امانی ساری بگلو، ج.، غلامعلی لواسانی، م.، اژهای، ج.، و خضری آذر، ه. (1390). رابطه میان ارزشهای فرهنگی و متغیرهای فردی با میزان استفاده از رایانه در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 5(1)، 1-10.
- امینی، ر.، محمدپناه اردکان، عذرا.، و چوبفروش زاده، آ. (1399). نقش واسطهای میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در رابطه عاملهای شخصیت با هویت فرهنگی. روانشناسی فرهنگی، 4(1)، 157-175.
- بخشیپور، ا.، و اژدری، ا. (1402). رابطه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی با کارکردهای اجرای: نقش واسطهای دشواریهای بین فردی.فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 14(51)، 87-82.
- پاد، ا. (1401). عوامل مؤثر بر اعتیاد به فضای مجازی بر اساس هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی در بین دانش آموزان ابتدایی شهر بندرلنگه. پژوهشنامه اورمزد، 59 (ضمیمه شماره 2)، 228-255.
- پاکیزه، ع.، حکمتیانفرد، ص.، منصورزاده، س.، و حیدری، ع. (1401). تأثیر بار شناختی بر اعتماد به دیگران: بررسی نقش تعدیل گر تعالی شخصیت.روانشناسی، 26(2)، 130-139.
- جهانبینی، س.، و حسین زاده، ا. (1395). رابطۀ بین اعتیاد به اینترنت با درونگرایی دانشآموزان دختر پایۀ نهم ناحیه 3 تبریز. ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، 18، 441-448.
- حسنزاده، ر.، بیدختی، ع.، رضایی، ع.، و رهایی، ف. (1391). رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی فراگیران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3، 95-107.
- حسنزاده، ر.، عسگرنژاد نوری، ب.، زارعی، ق.، و بیگی فیروزی، ا. (1402). تأثیر ارزشهای فرهنگی بر کیفیت ادراکشده خدمات گردشگری سلامت (مطالعه موردی: شهر سرعین). نشریه جغرافیا و توسعه، 21(71)، 116-138.
- حسینی، س.، مقدس شرق، ع.، غفوری فرد، م.، و محمدی باجگیران، ا. (1402). بررسی اثر عوامل فرهنگی بر خلق اعتماد به تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان.دانش کارآفرینی، 3(6)، 65-54.
- خانجانی، م.، قنبری، ف.، و نعیمی، ا. (1398). بررسی ارتباط کارکرد خانواده، سبک دلبستگی و سبکهای تربیتی والدین با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره)، 10، 121-142.
- دادرس، ز.، فرامرزیانی، س.، جعفری، ع.، و بیابانی، غ. (1398). اعتیاد به شبکههای اجتماعی موبایلی و اثرات فرهنگی و رفتاری ناشی از آن (موردمطالعه: دانش آموزان دختر دوره متوسطه). مطالعات رسانههای نوین. 5 (19)، 117-150.
- دارا، م.، قدیمی، ب.، و آقایی، س. (1401). تحلیل و تبیین جامعهشناختی عوامل مؤثر بر شکلگیری اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی.فصلنامه علوم ورزش، 14(45)، 251-269.
- دانش، ی.، و ظهیرینیا، م. (1397). مطالعه کیفی پیامدها یا استفاده از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان. 17(41)، 85-96.
- داوری، ع.، و رضازاده، آ. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS (چاپ اول). تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
- ذبیحی، ز.، نظرعلیان، ا.، و بازچی، ع. (۱۳۹۲). مروری بر اعتماد در شبکههای اجتماعی برخط. مقاله ارائهشده در دومین همایش ملی کامپیوتر، سنندج.
- رسولی، م. (1393). الگوی ساختاری رابطه ارزشهای فرهنگی و باورهای شناختی با میزان استفاده از اینترنت بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی. مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 15(28)، 77-106.
- روحالامینی، م. (1388). زمینه فرهنگ شناسی تألیفی در انسانشناسی، مردمشناسی (چاپ نهم). تهران: انتشارات عطار.
- زارعی متین، ح.، طهماسبی، ر.، و موسوی، م. (1388). نقش مؤلفههای فرهنگسازمانی در اعتمادسازی: بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلوب (GLOBE) و اعتماد. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(15)، 145-176.
- زرگر، م.، و رحیمیان، ط. (1397). نقش فرهنگ در پذیرش فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در ایران (مورد مطالعه: همراه بانک). فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، 19(44)، 27-48.
- زریباف، م.، حسنزاده.، و ارمکان، س. (1394). بررسی اثر اعتماد بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایه مدل TAM (مطالعه موردی: بانک تجارت). فصلنامه مدیریت، 37(12)، 169-186.
- زینالی، ز.، و زینالی، ع. (1401). مدل اعتیاد به شبکههای اجتماعی: نقش عملکرد خانواده با میانجیگری نیازهای اساسی روانشناختی. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 12(48) ، 21-34.
- سلیمانی، ف.، جعفری، م.، آذرتاش، م.، و حبیب زاده، ع. (1396). بررسی اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان شهر اردبیل: مطالعه موردی شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام. مقاله ارائهشده در اولین همایش ملی آسیبهای اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر.
- شریفی رهنمو، س.، فتحی، آ.، یزدانی کلیبر، ف.، و شریفی رهنمو، م. (2023). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای ارتباطی، امنیت روانی-اجتماعی و وابستگی به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان دختر دارای اعتیاد به فضای مجازی.نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه)، 16(61)، 53-74.
- صفردوست، ع.، روضه سرا، م.، مریم، نقی زاده، م.، و منطقی، م. (1395). بررسی نقش ابعاد فرهنگسازمانی بر اساس مدل هافستد در اثربخشی انتقال فناوری و عملکرد رقابتی. مطالعات توسعۀ اجتماعی- فرهنگی، 4(4)، 169-184.
- طاهری مبارکه، م.، سلامی، م.، هاشمیان، م.، و نوروزی، ع. (1395). تأثیر شبکههای اجتماعی بر سلامت روان کاربران کتابخانه مرکز آموزشی درمانی الزهرای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۹۴. فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۹(۶۶)، 71-80.
- عزیزی، ا.، اسماعیلی، س.، اسماعیلی، م.، و پیدا، ن. (1394). بررسی همبستگی اعتیاد به اینترنت با ابعاد شخصیتی هگزاکو در دانش آموزان دبیرستانی. آموزش پرستاری، 4(2)، 68-77.
- غفاری آشتیانی، پ.، صادق حری، م.، و غلامی، ب. (1390). بررسی نقش اعتماد الکترونیک و هنجار ذهنی در پذیرش وبسایت تجارت الکترونیک توسط مشتریان (مطالعه موردی: شرکت قطارهای مسافربری رجاء). مدیریت بازاریابی، 6(12)، 63-80.
- فتحی، ل.، کلدی، ع.، و ساروخانی، ب. (1398). تحلیل جامعهشناختی مصرف شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 12(1)، 37-54.
- قلاوندی، ح. (1394). عوامل مؤثر بر استفاده از رایانهها در بین آموزگاران: آزمون نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، 11(3)، 9-27.
- محسنین، ش.، و اسفیدانی، م. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS. تهران: کتاب مهربان نشر.
- مظفری، م. (1396). فرهنگسازی استفاده بهینه از اینترنت (شبکه اجتماعی) و جلوگیری از آسیبهای آن در بین دانشجویان دانشگاههای علمی و کاربردی شهر قزوین. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 7(2)، 143-158.
- منصوری سپهر، ر.، مطیعی، ح.، شکرریز، ج.، و نجاتی، و. (1392). بررسی ساختار عاملی و پایایی پرسشنامۀ ارزشهای فرهنگی سازمان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی. 5(15)، 57-71.
- مهارتی، ی.، و دادخواه، م. (1399). معرفی و ارزیابی نظریه مطالعات فرا فرهنگی هافستد. راهبرد فرهنگ، 13(50)، 199-225
- مهراد صدر، م.، برجعلی، ا.، اسکندری، ح.، و دالور، ع. (1402). طراحی و اعتباریابی برنامه درمانی مبتنی بر رویکرد سیستمهای خانواده درونی (IFS) و اثربخشی آن بر اعتیاد به اینترنت. مجله علوم روانشناختی، 22(121)، 36-19.
- نژادشکوهی، ف.، و دعایی، ح. (1393). تأثیر ابعاد فرهنگ هافستد بر اعتماد مشتری در خرید اینترنتی با میانجیگری ادراک مشتری از شرکت. مدیریت فرهنگسازمانی، 12(1)، 105-123.
- نعامی، ع.، و نوری ثمرین، ش. (1395). پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی بر اساس احساس تنهایی و عزتنفس در دانشجویان دختر. زن در فرهنگ و هنر، 8(2)، 193-204.
- نوروزی، ح.، عبدالله پور، س.، مهذبی، م.، و موسوی، ع. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری اینترنتی در بین گروههای مختلف مشتریان سیستم بانکی (مطالعه موردی: مدیریت شعب منطقه 4 بانک ملت). توسعه مدیریت پولی و بانکی، 2(5)، 31-51.
- نیستانی، م.، و رامشگر، ر. (1392). نقش فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها در توسعه فرهنگی جامعه. مهندسی فرهنگی، 8(76)، 146-169.
- هومن، ح. (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل (چاپ اول). تهران: انتشارات سمت.
- Arpaci, I., Abdeljawad, T., Baloğlu, M., Kesici, Ş., & Mahariq, I. (2020). Mediating effect of internet addiction on the relationship between individualism and cyberbullying: cross-sectional questionnaire study. Journal of Medical Internet Research, 22(5), e16210.
- Arpaci, I., Kesici, Ş., & Baloğlu, M. (2018). Individualism and internet addiction: the mediating role of psychological needs. Internet Research, 28(2), 293-314.
- Berry, J. W., Portinga, Y. H., Segall, M. H., & Dasen, P. R. (2002). Cross- cultural psychology. Cambridge: University Press.
- Guo, Y., Bao, Y., Stuart, B. J., & Le‐Nguyen, K. (2018). To sell or not to sell: Exploring sellers' trust and risk of chargeback fraud in cross‐border electronic commerce. Information Systems Journal, 28(2), 359-383.
- Jiang, Q., Li, Y., & Shypenka, V. (2018). Loneliness, individualism, and smartphone addiction among international students in China. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(11), 711-718.
- Lee, I., Choi, B., Kim, J., & Hong, S. J. (2007). Culture-technology fit: Effects of cultural characteristics on the post-adoption beliefs of mobile Internet users. International Journal of Electronic Commerce, 11(4), 11-51.
- Lee, J., Park, S. Y., Baek, I., & Lee, C. S. (2008). The impact of the brand management system on brand performance in B–B and B–C environments. Industrial marketing management, 37(7), 848-855.
- Müller, K. W., Dreier, M., Beutel, M. E., Duven, E., Giralt, S., & Wölfling, K. (2016). A hidden type of internet addiction? Intense and addictive use of social networking sites in adolescents. Computers in Human Behavior, 55, 172-177.
- Tarhini, A., Hone, K., Liu, X., & Tarhini, T. (2017). Examining the moderating effect of individual-level cultural values on users’ acceptance of E-learning in developing countries: A structural equation modeling of an extended technology acceptance model. Interactive Learning Environments, 25(3), 306-328.
- Yıldız Durak, H. (2020). Modeling of variables related to problematic internet usage and problematic social media usage in adolescents. Current Psychology, 39, 1375-1387.
- Yoon, C. (2009). The effects of national culture values on consumer acceptance of e-commerce: Online shoppers in China. Information & Management, 46(5), 294-301.
|