- ابراهیمپور لنبران، ا. (1390). توسعه توریسم شهری، با رویکرد برنامهریزی مبتنی بر بخشبندی، نمونه موردی: بازار توریسم بینالمللی شهر تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
- اسکندری ثانی، م.، پیلهور، ع. ا.، و رضایی نسب، آ. (1396). سنجش مؤلفههای مؤثر بر رقابتپذیری منطقهای در جهت توسعۀ پایدار (موردشناسی: استان خراسان شمالی). فصلنامۀ جغرافیا و آمایش شهری - منطقهای، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 7 (24)، 70-57.
- الطافی، م.، اسکندری ثانی، م.، متولی، ص.، و جانباز قبادی، غ. (1402). شناسایی، تحلیل، رتبه بندی معیارهای تأثیرگذار بر گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر شاهرود)، مجله جغرافیا و پایداری محیط، 13 (40)، 37-19.
- بستهنگار، م.، حسنی، ع.، و خاک اربفروی، م. (1396). طراحی مدل مفهومی گردشگری خلاق. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، 6 (11) 108-81.
- پورجهان، س.، مهاجر، ب.، و کهزادی، س. (1401). چارچوب نظریهای برنامهریزی گردشگری خلاق: مرور نظاممند. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 11 (41)، 121-103.
- تقوایی، م.، موسوی کیفته، م.، و قاسمی الوری، ف. (1401): تبیین راهکارهای توسعۀ گردشگری خلاق در خدمات گردشگری (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان). مجله برنامهریزی فضایی، 12(4)، 146-125.
- حیدری چیانه، ر.، رضاطبع ازگمی، س. خ.، سلطانی، ن.، و معتمدی مهر، ا. (1392). تحلیلی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2 (5)، 32-11.
- دلشاد، ع. (1399). مدل اثرگذاری هوشمندی بر رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شهری در ایران (مورد مطالعه: شهر یزد). رساله دکترای رشته گردشگری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
- دوستی، ف. (1396). سنجش ظرفیتهای گردشگری خلاق در شهر تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی گردشگری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
- رحیمی، م.، و پازند، ف. (1395). الگوی گردشگری خلاق شهری در ایران با استفاده از مدل تحلیلی سلسله مراتبی. فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 3 (3)، 124-97.
- زال، م. ح.، دوستی، ف.، و رمضانزاده لسبوئی، م. (1397). گردشگری خلاق، ابزاری برای توسعه شهری (مطالعه موردی: کلانشهر تبریز). فصلنامه پژوهشهای جغرافیای برنامهریزی شهری، 6 (4)، 768-753.
- شاهآبادی، ا.، و صادقی، ح. (1392). ارزیابی چالشها و فرصتهای قدرت رقابتپذیری ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در راستای تحقق اهداف چشمانداز 20 ساله. نشریه سیاست نامه علم و فناوری، 3 (1)، 84-63.
- شفیعی، ز.، فرخیان، ف.، و میرقدر، ل. (1393). اصفهان بهعنوان شهر خلاق صنایع دستی با رویکرد توسعه گردشگری. فصلنامه جغرافیا، 12 (43)، 278-251.
- قربانی، ر.، و کاظمیزاد، ش. (1398). تحلیلی بر عوامل مؤثر در رقابتپذیری شهری بر پایه روش سناریو نویسی، مطالعه موردی: شهر تبریز. فصلنامه جغرافیا و آمایش شهری - منطقهای، 9 (30)، 38-19.
- کیانی سلمی، ص.، و صفری، ح. (1398). تحلیل و بررسی شاخصها و عوامل گردشگری خلاق در بافتهای فرسوده شهری اصفهان (نمونه موردی: محله جویباره). فصلنامه علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9 (1) 152-115.
- مافی، ع.، و سقایی، م. (1389). نگاهی به اقتصاد گردشگری در کلانشهرها (مطالعه موردی: کلان شهر مشهد). مجله جغرافیای و توسعه ناحیهای، 7 (15)، 292-267.
- متوسل الحق، آ. (1394). شناسایی ظرفیتهای توسعة گردشگری خلاق در مقصد شهری یزد. پایاننامة کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
- مرادی، و. (1399). تدوین سناریوهای رقابتپذیری شهری با استفاده از رویکرد آیندهپژوهی (مطالعه موردی: شهر قزوین). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
- ملک اخلاق، ا.، و طالقانی، م. (1389). تحلیل رقابتپذیری در گستره جهانی (با تأکید بر سیر تکاملی مدل الماس). دو ماهنامه بررسیهای بازرگانی، 24 (45) 29-16.
- نرگسی، ش.، بابکی، ر.، و عفتی، م. (1397). بررسی رابطه بین گردشگری رشد اقتصادی و توسعه مالی در ایران (1395-1368). فصلنامه اقتصاد مالی، 12 (41)، 67-44.
- نظمفر، ح.، عشقی چهاربرج، ع.، و علوی، س. (1396). بررسی وضعیت رقابتپذیری اقتصادی شهرهای ایران. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، 5 (20)،
23-38.
- ویسی، ه. (1396). بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالا دستی جمهوری اسلامی ایران. مجله مطالعات سیاستگذاری عمومی، 7 (25)، 93-112.
- Allahdadi, F. (2011). Factors Contribute to Underdevelopment of Tourism Industry in Iran, Journal of American Science, 7(12), 870-873.
- Begg, I. (1999). Cities and competitiveness. Urban Studies, 36(5/6), 795–809.
- Duxbury, N., & Richards, G. (2019). Towards a research agenda for creative tourism: Developments, diversity, and dynamics. A research agenda for creative tourism, (1), 1-14.
- Esmaeilpoorarabi, N., Yigitcanlar, T., & Guaralda, M. (2016). Place quality and urban competitiveness symbiosis? A position paper, knowledge-base development, 7(1), 4-2
- Gajdošík, T., Gajdošíková, Z., Maráková, V., & Flagestad, A. (2017). Destination structure revisited in view of the community and corporate model, Tourism Management Perspectives, 24, 54-63.
- Jongwon, L., & Heeseok, L. (2015). Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP, Procedia Computer Science, 55, 479-484.
- Kozak, M., & Rimmington, M. (1999). Measuring tourist destination competitiveness: conceptual considerations and empirical findings, Hospitality Management, 18, 273-283.
- Pirnar, I. & Gunlu, E. (2016). Competitiveness factors of a tourism destination and impact on residents’ quality of life: The case of Cittaslow-Seferihisar, Journal of Tourism, Heritage & Services Marketing, 2(1), 22-29.
- Lopes, A. P. F., Muñoz, M. M., & Alarcón-Urbistondo, P. (2018). Regional tourism competitiveness using the PROMETHEE approach. Annals of Tourism Research, 73, 1-13.
- Morgan, N., Annette, P., & Rachel, P. (2002). New Zealand, 100% Pure. The Creation of a Powerful Niche Destination Brand. Journal of Brand Management, 9, 335-354.
- Remoaldo, P., Matos, O., Freitas, I., Gôja, R., Araújo Alves, J., Ribeiro, V., & Xavier, C. (2022). An international overview of certified practices in creative tourism in rural and urban territories. Journal of Hospitality & Tourism Research, 46(8), 1545-1573.
- Richardsa, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?, Tourism Management, (27) 1209–1223.
- Richards, G. (2000). World culture and heritage and tourism. Tourism Recreation Research, 25(1), 9-18.
- Richards, G. (2019). Creative tourism: opportunities for smaller places?, Tourism & Management Studies, 15(SI), 7-10.
- Ritchie, J. B. (1993). Competitiveness in International Tourism: A Framework for Understanding and Analysis, World Tourism Education and Research Centre, University of Calgary
- Rogelio, T., & Andrada, I.I. (2015). Relating urban forests and urban tourism: Exploring people's perceptions, preferences and movement in Washington DC. West Virginia University, USA.
- Ross, D., Saxena, G., Correiam, F., & Deutz, P. (2017). Annals of Tourism Research. 67, 37-47.
- Shaw, G., & Williams, A. M. (2004). Tourism and tourism spaces. Sage Publications Ltd, 328 p.
- Stipanovic, C., & Ruden, E. (2014). Development Concept and Strategy for Creative Tourism of the KVARNER Destination, 22nd Biennial International Congress Tourism & Hospitality Industry, May, pp 507-517.
- Suess, C., Baloglu, S., & Busser, J. A. (2018). Perceived impacts of medical tourism development on community wellbeing. Tourism Management, 69, 232-245.
- Tan, S. K., Kung, S. F., & Luh, D. B. (2013). A model of ‘creative experience’in creative tourism. Annals of tourism research, 41, 153-174.
- UNWTO (2022). UN tourism news 2022
- Voss, C. (2004). Trends in the experience and Service Economy: The Experience Profit Cycle, Monograph, London Business School, London.
- Yong, Q., & Chih-Hsing, L. (2016). How to establish a creative atmosphere in tourism and hospitality education in the context of China, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 18, 9-20
|