تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,846 |
تعداد مقالات | 19,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,326,232 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,562,489 |
چالش ساختارهای نظارتی و بازتعریف مفاهیم «خود» و «دیگری» در رمان زیبا صدایم کن | ||
جستارهای نوین ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی. | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jls.2023.76558.1297 | ||
نویسنده | ||
زهرا طاهری* | ||
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر بهبررسی مقولۀ «فرهنگ نظارتی» و ارتباط آن با مقولۀ خانواده در ادبیات نوجوان میپردازد. نویسنده با بهره-گیری از نظریات منتقدانی نظیر فوکو و فلنگن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «نگاه خیره»، «نظارت خودخواسته» و «نظارت عرضی» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه «فرهنگ نظارتی» نوین بر هویت نوجوان و تعریف پدیدۀ شهروندی وی تأثیرگذار است؟ بدین منظور کتاب زیبا صدایم کن، نوشتۀ فرهاد حسنزاده، بررسی میشود تا با استفاده از شیوهی توصیفی ـ تحلیلی و تمرکز برساختارهای نظارتی نهتنها بهچگونگی کارکرد آنها در حفظ ساختارهای فرهنگی حاکم بپردازد، بلکه تأثیر آنها را در شکلگیری هویت نوجوان و تعریف وی از «خود»، «دیگری» و ارزشهای اخلاقی مورد بررسی قرار دهد. چنین استدلال میشود که همگام با گفتمان پسا-اومانیستی رسالت ادبیات نوجوان نیز، علیرغم نقش ویژه آن در درونی کردن ساختارهای نظارتی و هنجارها، تغییر کرده است؛ بهدیگرسخن، این آثار با ارائۀ تصویر قهرمانی شورشی و ساختارگریز «ضدروایتی» را رقم میزنند تا از یک سو گسترۀ ساختارهای سلسلهمراتبی نظارتی را بهتصویر کشند و از سوی دیگر محدودۀ طغیان در برابر نظم اجتماعی را تعیین کنند؛ بدینترتیب، نوجوان به ادراکی نوینی از مقولههای «نظارت»، «خود»، «دیگری» و اخلاق فردی میرسد که لازمۀ حیات مدنی امروزه بهشمار میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
نگاه خیره؛ نظارت خودخواسته؛ هویت فردی؛ ادبیات نوجوان؛ فرهاد حسنزاده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |