تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,847 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,343,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,579,443 |
تحلیل محتوای مهارتهای زندگی در کتابهای برگزیده کودکان (گروههای سنی الف، ب و ج) | ||
جستارهای نوین ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی. | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jls.2023.77416.1322 | ||
نویسنده | ||
سمیه رضایی* | ||
استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
مهارتهای زندگی به انسان کمک میکند تا بتواند موقعیتها را بهتر مدیریت کند و روابط سازگارانهتری با دیگر انسانها داشته باشد. این مهارتها بهتر است از دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود. ادبیات و کتابهای کودک یکی از بهترین ابزارهایی است که میتوان بدان وسیله به آموزش مهارتهای زندگی به کودکان مخاطب پرداخت. در میان کتابهای منتشرشده برای کودکان، بعضی از آثار به عنوان کتابهای برتر انتخاب میشوند که والدین و مربیان و کسانی که به نوعی با کودکان سروکار دارند، با دید بهتری به این آثار مینگرند. در این پژوهش، کتابهای برگزیده کودکان از منظر چندی و چگونگی طرح مهارتهای زندگی در آنها بررسی و تحلیل شدند. این تحقیق به روش تحلیل محتوای کیفی-کمی انجام شده است. جامعه آماری کتابهای برگزیده کودکان و نمونههای آماری، پرجایزهترین کتابها میباشد. پس از بررسی کتابها براساس چگونگی طرح مهارتهای زندگی در آنها، میزان و بسامد مهارتها نیز بررسی و تعیین شدند. نتایج حاکی از این حقیقت است که مهارتهای همدلی، تفکر خلاق، مهارتهای ارتباطی و تفکر انتقادی بیشترین فراوانی را در میان کتابها دارند. در اغلب داستانهای بررسیشده، شخصیتهایی که از مهارتهای زندگی برخوردار بودند، شخصیتهای موفق و کامیاب داستانها بودند و شخصیتهایی که فاقد مهارت بودند، در پایان داستان ناکام میماندند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ کتابهای برگزیده کودک؛ همدلی؛ تفکر خلاق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |