تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,875 |
تعداد مقالات | 19,730 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,547,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,695,007 |
وضعیتّ ساخت و ساز و بنا کردن سازه روی قبور در فقه مقارن | ||
فقه و اصول | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آبان 1402 اصل مقاله (542.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jfiqh.2023.81688.1563 | ||
نویسندگان | ||
صادق پیشداد1؛ سعید مولوی* 2؛ محسن فهیم3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد | ||
2استادیار، حقوق- ادبیات و علوم انسانی- شهرکرد- ایران | ||
3استادیار گروه الهیات˛ واحد نجف آباد˛ دانشگاه آزاد اسلامی˛ نجف آباد، ایران | ||
چکیده | ||
وضعیّت ساخت و ساز روی قبور، که در فقه با تعابیر مختلفی آمده، موضوع فتاوای مختلف فقهی قرار گرفته است. البته مشهور امامیّه و عامّه آن را نسبت به قبور غیر از أنبیاء، ائمّه (علیهم السلام) و نیز شایستگان جامعه مکروه دانستهاند. اما نگارندگان ضمن پذیرش استثناء مزبور اعتقاد دارند که أدّله اطراف مسأله حتی مشهور خالی از خدشه نیستند ولی آنچه مسلّم است، أوّل آنکه کسی از امامیّه به حرمت ساخت و ساز قبور به نحو اطلاق حکم نداده است و آنچه هم که به شهید ثانی نسبت داده شده، نادرست است، مگر آنکه عوارض ناصوابی در خصوص محل دفن یا ابزار و شیوه ساخت و ساز روی دهد، که به حسب مورد حرام است، منتها ارتباطی با اصل حکم ندارد و یک مسأله موردی و جداگانه بهحساب میآید؛ یعنی در هر عمل انجام شدهای، بستگی به وضعیت آن و اراده فاعل دارد. دوّم اینکه آنچه امروزه میان مردمان مسلمان و حتی غیر ایشان مرسوم است که سنگی روی قبر قرار داده و نام و حتی عکس میّت را روی آن حک میکنند، قطعاً به منظور حفظ نام و یاد متوفا و ممانعت از دستبرد نبّاشین و حیوانات به جسد و کهنگی و از بین رفتن قبر است نه چیز دیگری. بر این اساس حتّی اگر اضطرار و ضرورت هم بر آن صدق نکند، ایرادی ندارد؛ چرا که از صدر اسلام تا این زمان حتّی در میان متشرّعین رایج بوده و أئمّه و نیز برخی اصحاب رسول خدا هم با آن مخالفت نکردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
بنا بر قبور؛ تجصیص؛ مکروه؛ شایستگان جامعه؛ جائز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13 |