- آقایی، م. (1399). نقش رفتار مبتنی بر سواد رسانهای در پیشگیری از وقوع انواع جرایم در بین خانوارهای اصفهانی. مطالعات پیشگیری از جرم، 15(56)، 117-137.
- آقائی، س. (1396). رسانه و جرم از منظر جرمشناسی فرهنگی. مطالعات حقوق کیفری و جرمشناسی، 4(1)، 35-1.
- امیر انتخابی، ش.، و رجبی، س. (1398). بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانهای. پژوهشهای ارتباطی، 8 (3)، 573-583.
- باصری، م. (1385). بررسی عوامل خانوادگی موثر بر رفتار بزهکارانه نوجوانان: مطالعه موردی شهر شیراز (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشگاه شیراز، ایران.
- بیداروند، م.، پورقهرمانی، ب.، و بیگی، ج. (1401). تأثیر پیشگیرانۀ سرمایۀ اجتماعی رسانهای بر بزهکاری در بستر فناوریهای نوین در دوران اپیدمی کرونا. حقوق فناوریهای نوین، 3(5)،
33-53.
- تقیزاده، ع. (1396). اثربخشی آموزش سواد رسانهای بر دانشآموزان در شهر کرمان. پژوهشهای ارتباطی، 4(92)، 153-174.
- جعفری، م. (1397). بررسی ارتباط بین سواد رسانهای و گرایش به بزهکاری جوانان (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، ایران.
- حقپرست، ا.، قیومی، ع.، و امیرحسینی، ز. (1397). رابطه سرمایه و سلامت اجتماعی و سواد رسانهای با کاهش آسیبهای اخلاقی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام. مطالعات میان فرهنگی، 13(35)،41-70.
- خوبینژاد، م. (1395). بررسی عوامل اقتصادی، اجتماعی مرتبط با رفتارهای نابهنجار در مدرسه و خانه بهعنوان یک رفتار بزهکارانه در بین دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر بهمئی (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشگاه شیراز، ایران.
- شریفی، س. (1388). بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط با تمایل دختران به رفتار بزهکارانه (مطالعه موردی دختران 15 تا 24 سال شهر شیراز) (پایاننامه کارشناسیارشد منتشرنشده). دانشگاه شیراز، ایران.
- شریفی رهنمو، س.، سراجی، ف.، و شریفی رهنمو، م. (1399). رابطه بین میزان سواد رسانهای با کاهش آسیبهای اجتماعی استفاده از اینستاگرام با تأکید بر نقش پلیس (موردمطالعه: جوانان 18 تا 30 ساله شهر همدان). مطالعات امنیت اجتماعی، 11(61)، 133-156.
- شکرخواه، ی. (1368). سواد رسانهای: یک مقالۀ عقیدهای. فصلنامه رسانه، 17(4)، 27-32.
- فرقانی، م.، و خدامرادی، ی. (198). نقش سواد رسانهای در تعدیل اعتیاد اینترنتی (مطالعه موردی: دانشآموزان متوسطه دوم چهار محال بختیاری). مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 20(45)، 85-102.
- کردی حاجی، آ.، حاجیتبار فیروزجائی، ح.، و کلانتری، ک. (1401). عوامل خطرآفرین و پیشگیریکننده از بزهکاری کودکان و نوجوانان از دیدگاه قضات، مددکاران اجتماعی و مدیران مدارس استان مازندران. رفاه اجتماعی، 22(84)، 161-180.
- کانسیداین، د. (1379). درآمدی بر سواد رسانهای (ن. بلیغ، مترجم). تهران: انتشارات اداره کل تحقیق و توسعه صدا.
- گیدنز، آ. (1393). جامعهشناسی (م. صبوری، مترجم). تهران: نی.
- محمدی، ش.، بیژنی میرزایی، ط.، و حاتمی، م. (1397). نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بینالمللی حاکم بر تعهد دولتها در آموزش افراد. تدریسپژوهی، 6(4)، 238-258.
- ملکی، ف.، و هاشمیانفر، س. (1399). بررسی میزان و تأثیر سواد رسانهای نوجوانان در بروز اغتشاشات. دانش انتظامی اصفهان، 7(23)، 77-105.
- نعمتیفر، ن.، خجسته باقرزاده، ح.، و کاظمی، ه. (1396). مطالعه سطح سواد رسانهای کاربران رسانههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 4(16)، 143-175.
- نورآذر، ف. (1399). بررسی تأثیر سواد رسانهای بر کاهش جرایم نوپدید مربوط به استفاده از فضای مجازی در بین جوانان شهر مشگین شهر. نشریه دانش انتظامی اردبیل، 7 (27)،90-110.
- ولیزاده، ک.، و جعفری، ع. (1398). نقش کتاب درسی تفکر و سواد رسانهای در ارتقای ابعاد سواد رسانهای دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل. پژوهشهای ارتباطی، 26(4)، 209-223.
- Cheunge, C. (2017). Promation media literacy education in China: A case study of a primary school. International Journal of Adolescence and Youth, 21(2), 117-215.
- Cortes, C. E. (2001). Knowledge construction and popular culture: The media as multicultural educator. Educational Researcher, 22(5), 4-14.
- Garlan. Bulger, M., & Davison, P. (2018). The social networks, promises, challenges and futures of media literacy. Journal of Media Literacy Education, 10 (1), 1-21.
- Hobbs, F. (2003). Measured multi-modal comprehension & analysis of treatment & control groups of grade 11 concord high school. Education Media International.
- Kovac, B., & Rosenstiehl, T. (2001). Elements of journalism: What news people should know and the public should expect completely updated and rvised. New York: Three Rivers Press.
- Mingoia, J., Hutchinson, A. D., Gleaves, D. H., & Wilson, C. (2019). The impact of a social media literacy intervention on positive attitudes to tanning: A pilot study. Computers in Human Behavior, 90, 188-195.
- Nagle, J. (2018). Twitter, cyber-violence, and the need for a critical social media literacy in teacher education: A review of the literature. Teaching and Teacher Education, 76, 86-94.
- Paxson, P. (2005). Media literacy: Thinking critically. Portland: Walch Publication.
- Pereira, S., & Moura, P. (2019). Assessing media literacy competences: A study with Portuguese young people. European Journal of Communication, 34(1), 20-37.
- Purnama, S., Ulfah, M., Machali, I., Wibowo, A., & Narmaditya, B. S. (2021). Does digital literacy influence students’ online risk? Evidence from Covid-19. Heliyon, 7(6), e07406.
- Scharrer, E. (2009). Measuring the effects of a media literacy program on conflict and violence. Journal of Media Literacy Education, 1(1), 12-27.
- 33-Silver, A. (2009). A European approach to media literacy: Moving toward an inclusive knowledge society. Comunicar: Revista Científica de Comunicacíon y Educacíon, 16(32), 11-13.
- Suwana, F. (2017). Empowering Indonesian women through building digital media literacy. Kasetsart Journal of Social Sciences, 38(3), 212-217.
- Thoman, E. (1995). The 3 stages of media literacy. Los Angeles, CA: Center for Media Literacy.
- Vahedi, Z., Sibalis, A., & Sutherland, J. E. (2018). Are media literacy interventions effective at changing attitudes and intentions towards risky health behaviors in adolescents? A meta-analytic review. Journal of Adolescence, 67, 140-152.
- Xie, X., Gai, X., & Zhou, Y. (2019). A meta-analysis of media literacy interventions for deviant behaviors. Computers & Education, 139, 146-156.
|