ابراهیمی دینانی، غ. (1387). نیایش فیلسوف. نشر علم.
ابراهیمی دینانی، غ. (1389). دفتر عقل و آیت عشق، ج دوم. طرح نو.
ابراهیمی دینانی، غ. (1396). عقلانیت و معنویت. هرمس.
اپلی، ار. (1395). رؤیا و تعبیر رؤیا، (د، قهرمان، مترجم). نشر میترا.
ارسطو. (1369). دربارۀ نفس، ( ع، داوودی، مترجم). انتشارات حکمت.
اروین، ا. (1393). مقدمهای بر روانشناسی فروید، (ب، سلطانی، مترجم). جامی.
آریان پور، ا.ح. (1357). فرویدیسم با اشارتی به ادبیات و عرفان. شرکت سهامی کتابهای جیبی با همکاری انتشارات امیرکبیر.
اسبورن، ا. ا. (1368). پرورش استعداد همگانی ابداعی خلاقیت، نیلوفر.
السون، میتو اج. (1399). مقدمهای بر نظریههای یادگیری، ( ع، ا، سیف، مترجم). دوران.
انزابی نژاد، ر.، و حجازی، ب. ا. (1384). اصل سنخیت در عرفان و همانندسازی در روانشناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز . شماره 197.
پاکدل، م.، و محفوظی موسوی، م. (1401). نگاهی سبک شناسانه به تکرار و تداعی در منطقالطیر. پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی. دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 43. صص 67-90 .
پورنامداریان، ت. (1386). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، ج 6. علمی و فرهنگی.
جمالی، ه.، و پناهی، م.، و سوری، ا. (1400). «وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان درباره روشهای تربیتی» پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، سال سیزدهم، پاییز 1400، شماره 51. صص 85-117.
حجازی، ب. ا. (1389)، طبیبان جان گرایشهای روانشناختی و رواندرمانی در اشعار عطار و مولانا. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
خراسانی، م.، و عربها، ف. (1397). «روانشناسی مثبت در الهینامۀ عطار نیشابوری». مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان. بهار. شماره47. صص 57 تا 86.
داد، س. (1392). فرهنگ اصطلاحات ادبی. مروارید.
سیف، ع.ا. (1386). روانشناسی پرورشی، روانشناسی یادگیری و آموزش. آگاه.
شکرشکن، ح.، و همکاران. (1381). مکتبهای روانشناسی و نقد آن. سمت.
صفوی، ک. (1383). از زبانشناسی به ادبیات، ج 2، شعر. سورۀ مهر.
عطار نیشابوری، ف. (627 ق.). الهینامه. (تصحیح: ف، روحانی). تهران: سخن. 1387.
عطار نیشابوری، ف. (627 ق.). منطقالطیر. (تصحیح: م، ع، فروغی). اصفهان: تأیید.1364.
عطار نیشابوری، ف. (627 ق.). نصیحتنامه.(تصحیح: م، ر، شفیعی کدکنی). تهران: سخن. 1386.
غلامپور، ل.، و آهنگر کلایی، ل.، و طاووسی، م.، و اوجاق علیزاده، ش. (1398). «تحلیل پارادوکس در منطقالطیر عطار و روانشناسی یونگ». زبان و ادب فارسی، سال 72 ، پاییز و زمستان، شماره 240. صص 193- 213.
غلامپور، ل.، و آهنگر کلایی، ل.، و اوجاق علیزاده، ش. (1399)، «تحلیل نماد ماندالا در منطقالطیر عطار از منظر روانشناسی یونگ». پژوهشنامه عرفان پاییز و زمستان 1399- شماره 23. صص: 71-90.
فروید، ز. (1382). کاربرد تداعی آزاد در روانکاوی کلاسیک، (س، شجاع شفقی، گردآوری و مترجم). ققنوس.
فروید، ز. (1394). روانشناسی تحلیلی، (ا، گونیلی، مترجم). نشر مصدق.
فروید، ز. (1395 الف)، روش تعبیر رؤیا، (م، حجازی.، و م، ساعتچی، مترجم). جامی.
فروید، ز. (1395 ب)، روانکاوی و زندگی من به همراه توتم پرستی، (م، نوایی.، و م، ع، خنجی، مترجم). جامی.
فولادی، ع. ر. (1389). زبان عرفان. سخن و فراگفت.
مقدادی، ب. (1393). دانشنامۀ نقد ادبی از افلاتون تا به امروز. نشر چشمه.
هابز، ت. (1393)، لویاتان، (ح، بشریه، مترجم). نشر نی.
یاکوبسن، ر. (1380)، قطبهای استعاره و مجاز، (ک، صفوی، مترجم)، ساختگرایی پساساختار گرایی و مطالعات ادبی، (به کوشش: ف، سجودی). حوزۀ هنری.