استراوس، آنسلم، و کوربین، جولیت (1385). اصول روش تحقیق کیفی. (ترجمه بیوک محمدی). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بست، جان (1376). روش های تحقیق در علوم تربیتی. (ترجمه حسن پاشا شریفی، و نرگس طالقانی). تهران: رشد.
پاول، رونالد (1385). روش های اساسی پژوهش برای کتابداران. (ترجمه نجلا حریری). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
پور رجب قاضی محله، انیس (1388). شناخت مشکلات تدوین پایان نامه در دوره های کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی. (پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، 1388).
حری، عباس (1372). مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی. تهران: دبیر خانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور، نشر کتابخانه.
حسن زاده، رمضان (1383). بررسی موانع و عوامل کاربست یافته های پژوهشی در دستگاه های اجرایی. تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
دیانی، محمد حسین (1378). پایان نامه گنج ناشناخته رها شده. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 2 (4).
دیانی، محمد حسین (1382). گلوگاه های پژوهش در علوم اجتماعی. مشهد: کتابخانه رایانه ای.
سفیری، خدیجه (1387). روش های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی. تهران: پیام پویا.
صباغیان، علی (1378). همایش جهانی علم برای قرن بیست و یکم. رهیافت، 21 (2)، 4-13.
صداقتی، حسین (1386). بررسی علل عدم رویکرد پایان نامه های دانشجویی به رفع نیاز های موجود در صنعت. در اولین کنفرانس ملی صنعت، دانشجو و توسعه پایدار. 1-3 آبان 1386، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران. بازیابی در 23 شهریور، 1389 از http://www.civilica.com/Paper-
NCISSD01 -NCISSD01_062.html
طائب، عباس (1369). گزارش خیر مقدم دبیر سمینار. در مجموعه مقالات سمینار تحقیق و توسعه. تهران: دبیرخانه سمینار تحقیق و توسعه سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران.
علیدوستی، سیروس، و صابری، مریم (1386). پایان نامه ها و رساله های الکترونیکی نسل جدید مدارک علمی. فصلنامه کتاب، 70 (2) ، 98- 85.
کاظمی، حسین و مهدی، محمد (1384). بررسی موانع کاربست نتایج پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی گروه های مدیریت آموزشی، روسای ادارات آموزش و پرورش و مدیران دبیرستآنهای شهر تهران. (پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، 1384).
کومار، کریشان (1381). روش های پژوهش در کتابداری و اطلاع رسانی.(ترجمه فاطمه رهادوست، و فریبرز خسروی). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
متین، نعمت الله (1379). بررسی میزان استفاده از یافته های پژوهشی در آموزش و پرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 88، 179-149.
مطلبی، داریوش (1388). انتخاب موضوع: نیاز یا تفنن.کلیات کتاب ماه، (4)، 27- 26.
مک نیکل، سارا (1387). آیا تحقیق حوزه ای بکر و دست نخورده در کتابخانه و حرفه کتابداری است. (ترجمه زهره عباسی). ارتباط علمی، 10(3)، 7-1.
منصوریان، یزدان (1389). صد نکته در پایان نامه نویسی. کلیات کتاب ماه، (4)، 93- 78.
مهرمحمدی، محمود (1379). جستار هایی در پژوهش در قلمرو آموزش و پرورش. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
نوابخش، مهرداد، قجاوند، کاظم (1387). بررسی موانع کاربست یافته های پژوهشی رشته راهنمایی و مشاوره. اندیشه و رفتار، 9(3)، 68-59.