تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,776 |
تعداد مقالات | 18,924 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,740,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,001,969 |
بررسی فلسفی مولفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش | ||
پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 173-194 اصل مقاله (222.71 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/fe.v3i2.23668 | ||
نویسنده | ||
داود حسین پور ![]() | ||
تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، بررسی فلسفی مؤلفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش پدیدارشناسی بهره گرفته شد. با این توضیح که انقلابهای کبیر که محدود تأثیر گذاری فراتر از تغییر حاکمیت دارند، یکی از منابع اصلی تحول در نظامهای آموزش و پرورش هستند. انقلاب اسلامی در ردای یکی از انقلابهای کبیر به جهت بستر تاریخی متفاوت خود دارای ماهیتی کاملاً متفاوت با انقلابهای پیش از خود است. جنس و سطح تحولات نظامهای آموزشی همبستگی قابل توجهی با ماهیتهای انقلابهای موثر بر خود دارند. این مهم ضرورت تحلیل مؤلفه های بنیادین انقلاب اسلامی ایران به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزشی ایران را روشن میسازد. در این پژوهش سه عنصر مردمی بودن، اسلام خواهی و نفی سلطه سیاسی و فرهنگی به عنوان مؤلفه های اساسی انقلاب اسلامی بیان و ظرفیتهای هر یک برای تحول در نظام آموزش و پرورش مطرح شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
انقلاب اسلامی ایران؛ تحول؛ نظام آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |