تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,804,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,099,722 |
بررسی بخش گوش کردن در آزمون بسندگی زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
زبانشناسی و گویش های خراسان | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 2، دی 1398، صفحه 25-54 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/jlkd.2019.39334 | ||
نویسندگان | ||
محسن رودمعجنی1؛ بهزاد قنسولی* 2؛ احسان قبول3 | ||
1محسن رودمعجنی؛ دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2بهزاد قنسولی؛ استاد گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3احسان قبول؛ استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
اهمیتِ برخورداری از توانمندی گوش کردن در زندگی دانشگاهی دانشجویان قابل انکار نیست. افراد برای انجام بسیاری از فعالیت های دانشگاهیشان نیازمند برخورداری از این مهارت هستند. از همین رو سنجش این توانمندی بخش بسیار مهمی از آزمون های بسندگی زبان فارسی را به خود اختصاص میدهد از جمله آزمون زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد که به عنوان معیاری برای سنجش دانشجویان غیرفارسی زبان برای ورود به دانشگاههای ایران، در برخی شهرهای ایران و عراق برگزار می گردد. در این پژوهش با کمک مدل آماری رش، به بررسی بخش گوش کردن این آزمون پرداختیم. نتایج نشان داد که پایایی آزمون 66/0 است که برای یک آزمون سرنوشت ساز میزان پایینی به حساب می آید. همچنین نقشة رایت بیانگر این نکته بود که سؤالات آزمون عمدتاً در سطح زبان آموزان متوسط و یا ضعیف هستند. برای بهبود کیفیت پایایی آزمون پیشنهاد می شود که در طراحی آزمون از انواع دیگر متون مانند مشاوره ها و گفتگوها نیز استفاده شود. از نظر نوع مطابقت، سؤالات آزمون عمدتاً از نوع محل یابی و یا سلسه ای هستند، قرار گرفتن تعداد بیشتری پرسش از نوع ترکیبی و تولیدی میتواند به سخت تر شدن سؤالات بیانجامد. به طور کلی آزمون بسندگی زبان فارسی فردوسی بیشتر به سنجش توانمندی تشخیص واژگان کلیدی و درک جزئیات متن می پردازد. درک کارکرد ارتباطی پاره گفتارها، نتیجه گیریکردن برمبنای رابطة بین عناصر موجود در متن، پیونددادن اطّلاعات یک متن شنیداری و یک متن خواندن از جمله توانمندی های دیگر است که استفاده از آنها می تواند سطح دشواری آزمون را ارتقاء دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت گوشکردن؛ آزمون بسندگی زبان؛ مدل راش؛ سنجش ارتباطی؛ پایایی آزمون | ||
مراجع | ||
1- جلیلی، س.ا. (1390). آزمون مهارتی فارسی (آمفا) بر پایۀ چهار مهارت اصلی زبانی. پایاننامۀ کارشناسیارشد. دانشکدۀ ادبیّات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه علاّمه طباطبائی. 2- عرفانیان قونسولی، ل.، و شریفی، ش.، و تقیپور، م. (1393). بررسی الگوهای مکث در زبان فارسی. مجموعهی مقالههای سومین همایش تحلیل گفتمان و کاربردشناسی. تهران: نشر نویسهی پارسی. 3- قنسولی، ب. (1389). طرّاحی و رواییسنجی آزمون بسندگی زبان فارسی. پژوهش زبانهای خارجی، 57، 115ـ 129. 4- گلپور، ل. (1394). طرّاحی و اعتباربخشی آزمون بسندگی زبان فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی. رسالهی دکتری. دانشکدۀ ادبیّات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیامنور مرکز. 5- مخلصین، م.، و احمدیزاده، ز.، و کسبی، ف.، و احدی، ح. (1396). تأثیر سن، جنسیت و تکلیف بر سرعت گفتار فارسیزبانان. فصلنامهی کومش، 19(2)، 327ـ332. 6- موسوی، ث. (1379). طرّاحی و اعتباربخشی آزمون استاندارد زبان فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی. پایاننامهی کارشناسیارشد. دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شیراز. 7- وکیلیفرد، ا.ر.، و کولیوندی، ا.، و فاطمیمنش، ع. (1392). بسامد تکرار زمانهای دستوری در گفتار و نوشتار فارسی: در جستوجوی اولویتهای آموزشی دستور برای فارسیآموزان. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان، 2(3)، 99ـ115. 8- Bachman, L. (2004). Statistical Analysis for Language Assessment. New York: Cambridge University Press.
9- Bachman, L., & Palmer, A. (2010). Language Assessment in practice. New York: Oxford University Press.
10- Bejar, I., & Douglas, D., & Jamieson, J., & Nissan, S., & Turner, J. (2000). TOEFL 2000 Listening Framework: A working paper (TOEFL Monograph No. 19) Princeton, NJ: Educational Testing Service.
11- Biber, D. (1988). Dimensions of register variation. New York: Cambridge University Press.
12- Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. Mahwah,NJ: Lawrence Erlbaum.
13- Buck, G. (2001). Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press.
14- Carrol, J. B. (1992). Human Cognative Abilities: A Survey of Factor Analysis. Cambridge: Cambridge University Press
15- Chapelle, C. A., & Enright M. K., & Jamieson, J. M. Building a Validity Argument for the Test of English as a Foreign Language. New York: Routledge.
16- Educational Testing System, (2009). The official Guide to the new TOEFL. New York: McGraw-Hill.
17- Educational Testing System, (2018). Reliability and Comparability of TOEFL iBT Score. https://www.ets.org/s/toefl/pdf/toefl_ibt_research_s1v3.pdf.
18- Jamieson, J., & Jones, S., & Kirsch, I., & Mosenthal, P., & Taylor, C. (2000). TOEFL 2000 Framework: A Working Paper (TOEFL monograph No. 16). Princeton, NJ: Educational Testing system.
19- Jamieson, J. M., & Eigner, D., & Grabe W., & Kunnan, A. J. (2008). “Frameworks for a new TOEFL”.In Building a Validity Argument for the Test of English as a Foreign Language Edited by Chapelle, C. A., Enright M. K., Jamieson, J. M. New York: Routledge. pp. 1-25.
20- Hambleton, R. K., & Swaminathan, H., & Rogers, J. (1991). Fundamentals of Iten Response Theory. Newbury Park: Sage Publication.
21- Hughes, A. (1989). Testing for Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
22- Lado, R. (1961). Language Testing. London: Longman.
23- Linacre, J. M. (2009). WINSTEPS Rasch Measurement [Computer program]. Chicago, IL: Winsteps.
24- Messick, S. (1994). The interplay of evidence and Consequences in the Validation of Performance Assessment. Educational Researcher, 23(2), 13-23.
25- Miller, c., & Aghajanian-Stewart, K. (2018). A Frequency Dictionary of Persian. New York: Routledge.
26- Mousavi, S. A. (2012). Item Response Theory. In An Encyclopedic Dictionary of Language Testing. 5th ed. Tehran. Rahnama.
27- Rost, M. (2016). Teaching and Researching Listening. New York: Routledge.
28- Powers, D. (1986). Academic demands related to listening skills. Language Testing, 3, 1-38.
Spolsky, B. (2008). Language Assessment in Historical and future Perspective. In Hornberger, Nancy (Ed.). Encyclopedia of Language and Education. 2nd ed.Vol 7. New York: Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |