تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,778 |
تعداد مقالات | 18,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,804,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,099,895 |
مطالعه رفتار بهینه معلم در آموزش زبان فرانسه به کودکان در ایران | ||
پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 4، شهریور 1399 اصل مقاله (668.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/rltf.2021.32485.0 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه خموش1؛ رویا لطافتی* 2؛ حمیدرضا شعیری2؛ محمودرضا گشمردی2 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
2تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی به واسطه فارغ التحصیلان و دانشجویان این رشته در موسسات و مدارس ابتدایی غیرانتفاعی و بخش اندکی در موسسه دولتی کانون زبان ایران به کودکان تدریس میشود. با توجه به تاثیر گذراندن دوره آموزشی بر بهبود روند تدریس معلم، بعضا مواجه هستیم که در برخی از موسسات و مدارس کشور معلمان تنها با تکیه بر تحصیلات دانشگاهی در گرایشهای مختلف زبان فرانسه و بدون گذراندن دوره آموزشی مشغول تدریس این زبان به کودکان هستند. این پژوهش به شیوه توصیف- تحلیلی و با استفاده از ابزار پرسشنامه درصدد مطالعه وضعیت کنونی معلمان از حیث سن، جنسیت، تحصیلات دانشگاهی، گذراندن دوره آموزشی و نوع موسسه آموزشی در آنان است و با تکیه بر مطالعات وانتیه (2009) به مطالعه رفتار بهینه در معلمان آموزشدیده و آموزشندیده پرداخته است تا تفاوتهای این دو گروه را نسبت به این شاخص بسنجد. رفتار بهینه درواقع مجموعه روشهای اداره کلاس است که مورد تایید متخصصان و تدوینگران متدهای آموزش زبان میباشد. یافتههای این پژوهش کمی که بر روی 83 نفر از معلمان از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، اسپیرمن، آنوا) انجام شد، نشان میدهد که بیش از نیمی از آنان دورههای ویژه آموزش به کودکان را نگذرانده بودند. همچنین تفاوت معناداری در نمره رفتار بهینه معلمان دو گروه مشاهده شد. این تفاوت صرفا با گذراندن دوره آموزشی و مدرسان موسسه دولتی معنادار بود و هیچ ارتباط معناداری با سن، جنسیت، سطح تحصیلات و گرایش مدرسان نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم؛ دوره آموزشی؛ رفتار بهینه؛ زبان آموز کودک ایرانی؛ زبان خارجی فرانسه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
حیدری، مهدی. (1392). «آموزش زبان فرانسه به کودکان ایرانی با رویکرد ارتباطی». مطالعات نقد ادبی. شماره 32. 140-107. خاوری، نازنین. (1398). «آموزش زبان خارجی به کودکان: شرایط و امکانات». رشد آموزش زبانهای خارجی. دوره سی وسوم. شماره سه. 26-20. چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه اصفهان. (17 خرداد 1399). Https://ui.ac.ir/Dorsapax/userfiles/Sub6/French/sarfasl/arshad-amozesh.pdf چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس. (25 خرداد 1399). Https://www.modares.ac.ir/uploads/Hum.Crc.FrenchLanguageTeaching.1.pdf چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تهران. (20 فروردین 1399). چارت دروس مقطع کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه. (بی تا). گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه علوم تحقیقات تهران. (25 خرداد 1399). Alpar, Malek. (2010). «La nécessité et l'importance de l'enseignement/apprentissage précoce du français langue étrangère en Turquie». Synergies Turquie. Nº 3. 173‑179. Aycan, Ahmet. (2013). «L'enseignement du FLE aux enfants assiste par le multimédia». Etudes Turques. Année 8. Nº 10. 77-96. Azimi-Meibodi, Nazita et al. (2011). «L'impact de la lecture du Conte sur l'apprentissage du Français chez jeunes apprenants iraniens». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 3. Nº 1. 21-32. Bressoux, Pascal. et al. (2009). «Teachers Training, Class Size and Students’ Outcomes: Learning from Administrative Forecasting Mistakes». Economic Journal. Nº 119. 540‑561. Denisot, Hugues. (2005). «Enseignement précoce: Sept constats pour répondre aux besoins des enfants». Synergies Pologne. Nº1. 48-50. Felouzis, Georges. (1997). L’efficacité des enseignants. Paris : PUF. Gangolli, Anjali. (2017). L'enseignement du français langue étrangère aux enfants en milieu institutionnel: le cas de l'Inde. Thèse de doctorat. Université Bourgogne Franche-Compté. Gaonac'h, Daniel. (2015). L'apprentissage précoce d'une langue étrangère: le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette. Gashmardi, Mahmoud Reza., & Saeedi, Malihe. (2013). «L'impact de la contextualisation, de l'organisation sémantique et de l'apprentissage reparti sur la diminution de l'oubli: le cas des apprenants enfants Iraniens du FLE». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 6. Nº 9. 43-64. Gashmardi, Mahmoud Reza., & Zohrevandi, Atefeh. (2011). «Impact des techniques de PNL sur l'apprentissage de langue étrangère chez l'enfant». Recherches en langue et Littérature Françaises. Année 5. Nº 7. 11-24. Hosseini Moghaddam, Haniye sadat. (2008). Le rôle des jeux dramatiques dans l'enseignement du FLE aux enfants de 6 à 11 ans. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares. Macaire, Dominique. (2010). «(Se) former à enseigner les langues aux enfants». Causa. Consultable en ligne: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00580548/document Moallemi, Shima. (2010). A la recherche d'un outil pédagogique pour enseigner au jeune apprenant iranien: le conte. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares. Morvarid, Mahtab. (2007). Le rôle de l'image fixe dans l'enseignement du FLE aux enfants de 7 à 11 ans. Mémoire de master. Université Tarbiat Modares. O’neil, Charmian. (1993). Les enfants et l’enseignement des langues étrangères. Paris: Didier. Porcher, Louis., & Groux, Dominique. (2003). L'apprentissage précoce des langues. Paris: Presses universitaires de France. Proscolli, Argyro., & Forakis, Kyriakos. (2006). Enseigner le français langue étrangère à l’école primaire: méthodes et pratiques. Athènes: Université d'Athènes. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 276 |