احمدی، بابک. (1388). ساختار و تأویل متن. چ14. تهران: مرکز.
برتنس، هانس. (1384). مبانی نظریه ادبی. ترجمه م. ابوالقاسمی. تهران: ماهی.
پراپ، ولادیمیر. (1386). ریخت شناسی قصّههای پریان. ترجمه ف. بدرهای. ج.2. تهران: توس.
. (1368) ریخت شناسی قصّههای پریان. ترجمه ف. بدرهای. تهران: توس.
. (1368) (ب). ریخت شناسی قصّه. ترجمه م. کاشیگر. تهران: روز.
پیغمبرزاده، لیلا سادات. و میرهاشمی،مرتضی.(1394). «بررسی بنمایههای پیوسته و آزاد در روایت گنبد سیاه و گنبد مشکین». فصلنامهی پژوهشهای ادبی، 12(49): 109-124.
تولان، مایکل.(1386). روایت شناسی، درآمدی زبان شناختی – انتقادی. ترجمه علوی، ف. و نعمتی، ف. تهران: سمت.
جواری، محمدحسین. و آسیبپور، محسن. (1390). «بازتاب شرق و کارکرد آن در آثار ولتر». نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، 2(4): 46-23.
چندلر، دنیل. (1387). مبانی نشانه شناسی. ترجمهی مهدی پارسا. تهران: سوره مهر.
خدیش، پگاه.(1387). ریختشناسی افسانههای جادویی. تهران: علمی و فرهنگی.
دهلوی، امیرخسرو. (1390). هشت بهشت. تصحیح ذوالفقاری، ح. و ارسطو، پ. تهران: چشمه.
زارع، میثم. و موسوی، مریم.(1398). «نقد زیباییشناسی ساختار داستان روز چهارشنبه منظومه هشت بهشت امیرخسرو دهلوی». فصلنامه علمی-تخصصی مطالعات زبان و ادبیات غنایی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، 9(30): 55-68.
سلدن، رامان.(1377). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه مخبر،ع. تهران: طرح نو.
شایگانفر، حمیدرضا. (1380). نقد ادبی. تهران: توس.
عشقی، فاطمه.(1389). «تأثیر سعدی بر آثار ولتر(فیلسوف قرن 18 فرانسه)». پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. 1(3): 133- 152.
مارزلف، اولریش.(1396). طبقهبندی قصّههای ایرانی. ترجمه جهانداری،ک. تهران: سروش.
محسنی، محمدرضا.(1394). اَبَرمردان عصر روشنگری. تهران: نشرعلم.
هارلند، ریچارد.(1388). درآمدی تاریخی بر نظریه ادبی از افلاطون تا بارت. گروه ترجمه شیراز. تهران: چشمه.
Catellin, S. (2014). Sérendipité. Du conte au concept. Paris Seuil. Coll: Science ouverte.
Labesse, J. (1995). Le conte philosophique voltairien. Paris: Ellipses.
Propp, V.I. (1970.) Morphologie du conte, Paris: Seuil.
Voltaire. (1929). Zadig ou la Destinée, histoire orientale. Edition critiqué par G. Ascoli. Paris : Hachette.
. (2015). Zadig ou la Destinée. Présentation de Jacques Van den Heuvel. Paris: Gallimard.