تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,847 |
تعداد مقالات | 19,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,343,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,580,508 |
بررسی تاثیر مدل گراو بر تقویت یادگیری خودرهیاب زبان آموزان ایرانی در درک مطلب نوشتاری زبان فرانسه | ||
پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1400 اصل مقاله (2.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/rltf.2022.75977.1042 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سعادت نژاد1؛ محمودرضا گشمردی* 2؛ روح اله رحمتیان2؛ رویا لطافتی3 | ||
1گروه زبان فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استاد زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
همهگیری کرونا و به دنبال آن تغییرات فرهنگی-اجتماعی، پیشرفت فناوری و وابستگی نسل جوان به فضای مجازی، موجب تغییر فرهنگ یادگیری شده است و مدرسان و زبانآموزان به ناچار با این شرایط همگام شدهاند. زبانآموزان نسل جدید همواره به دنبال استقلال در یادگیری هستند و از این رو امروزه یادگیری خودرهیاب از جمله دغدغههای مدرسان و پژوهشگران حوزه آموزش زبان خارجی است. با توجه به تغییر روش آموزش به صورت مجازی و اهمیت درکمطلب نوشتاری در یادگیری زبان فرانسه، چگونه میتوانیم راهبردی موثر به کار بگیریم که زبانآموزان مسئولیت یادگیری خود را بهعهده بگیرند و در مهارت درک مطلب به استقلال برسند؟ هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مناسب به منظور تقویت یادگیری خودرهیاب زبان آموزان ایرانی در درک مطلب نوشتاری زبان فرانسه در فضای مجازی است. بدین منظور مراحل چهارگانه الگوی گراو را در ارتباط با دو عنصر نقش مدرس و وظایف زبانآموز مورد بررسی قرار دادهایم. این الگو در چهار مرحله ارائه میشود و شاهد تغییر تدریجی نقش زبانآموز از پذیرنده به تحلیلگر، مباحثه کننده و نقاد هستیم. با بهکارگیری این الگو و کاربست راهبردهای یادگیری پل سیر، انتظار میرود راهبردهای شناخت و فراشناخت و استقلال نزد زبان آموزان تقویت شود. برای اثبات این فرضیه، روش آزمایشی در بین دو گروه از دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
استقلال؛ درک مطلب نوشتاری فرانسه؛ راهبردهای یادگیری؛ محیط مجازی؛ یادگیری خودرهیاب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |