تعداد نشریات | 49 |
تعداد شمارهها | 1,844 |
تعداد مقالات | 19,488 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,258,278 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,486,514 |
بررسی جذب اجتماعی در فضای دانشگاهی به عنوان عاملی موثر بر تابآوری و موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه در ایران | ||
پژوهش های زبان و ترجمه فرانسه | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، شهریور 1401 اصل مقاله (347.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/rltf.2023.81582.1078 | ||
نویسندگان | ||
سعیده بوغیری؛ محمود رضا گشمردی* | ||
گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران؛ ایران | ||
چکیده | ||
موفقیت تحصیلی در سطح دانشگاهی موضوعی است که در چند دهه اخیر در کشورهای انگلیسیزبان به خصوص ایالات متحده و کانادا وارد حوزه پژوهشهای روانشناسی آموزش شده است. در ایران نیز تقریبا از دو دهه پیش، آنهم بیشتر در سطح دبستان و دبیرستان به این موضوع پرداخته شده است. در این بین، کانادا به دلیل داشتن شرایط خاص به لحاظ مهاجرپذیری و تاثیر آن بر تنوعبخشی به بافت جمعیتی خود، در این پژوهشها رویکرد کیفیتری نسبت به ایالات متحده در پیش گرفته است. عوامل موثر بر موفقیت دانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با بافت اجتماعی-اقتصادی جمعیت هدف هر دانشگاه، رشته تحصیلی دانشجویان و نیز نیازها و انتظارات آنها از دانشگاه دارد. به این ترتیب، در طول سه دهه اخیر پژوهشگران به بررسی تاثیر عوامل بسیار گوناگونی در موفقیت تحصیلی دانشجویان رشتههای مختلف پرداختهاند. یکی از مهمترین این عوامل که با بسامد بالایی در پژوهشها و الگوهای متعدد از جمله الگوی تینتو (Tinto, 1977) برای بهبود تابآوری تحصیلی مطرح شده، میزان جذب اجتماعی دانشجویان در فضای دانشگاه است. با توجه به تاکید پژوهشهای خارجی بر این موضوع و با فرض اولیه اینکه، عامل یادشده در موفقیت تحصیلی دانشجویان زبان فرانسه در ایران نیز می-تواند موثر باشد، قصد داریم در این پژوهش که با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با روش کمی-کیفی انجام میگیرد، به بررسی تاثیر جذب اجتماعی دانشجویان زبان فرانسه در ایران بر انگیزه آنها برای ادامه تحصیل، بهبود تابآوری و موفقیت تحصیلی آنها در این رشته بپردازیم و در پایان، راهکارهایی برای تقویت این عامل در بین آنها ارائه دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
جذب اجتماعی؛ تابآوری؛ موفقیت دانشگاهی؛ روانشناسی آموزش؛ زبان فرانسه؛ ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |