تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 1,874 |
تعداد مقالات | 19,720 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,096,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,648,701 |
مطالعه تطبیقی وظایف نهاد ناظر بیمهای در ایران و کشورهای منتخب | ||
دانشنامه حقوق اقتصادی | ||
دوره 30، شماره 23، شهریور 1402، صفحه 163-185 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22067/economlaw.2023.81302.1255 | ||
نویسندگان | ||
لیلی نیاکان* 1؛ فاطمه عطاطلب2 | ||
1استادیار پژوهشکده بیمه | ||
2گروه پژوهشی بیمه های اشخاص، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مؤسساتبیمه با جبران خسارتهای مالی موجب تضمین رشد اقتصاد ملی گشته و تداوم برنامهریزی توسعهاقتصادی کشور را میسر میسازند. همچنین نقش ویژهای در سیاستهای پولی و اعتباری کشور ایفا نموده و با تمرکز سرمایههایملی بهصورت حقبیمه و ایجاد ذخیرههایفنی، درعمل امکانات بالقوه سرمایهگذاریهای کلان را در مجاری مختلف اقتصادی فراهممیآورند. نظارت بر عملیاتبیمه در فرایند رشد و پیشرفتاقتصادی حضوری محوری داشته و توسعه عملیاتبیمه پیوند نزدیکی با کیفیت اعمال نظارت دارد. لذا ایجاد ساختاری که در آن اهداف و عملکردها شفاف و بهطور مناسب ارائهمیشوند و درمواقع لزوم متناسب با ضعف بیمهگر/سیستم اقداممیکند، حیاتی است. در این پژوهش، ضمن بررسی مبانینظارت و تنظیمگری در صنعتبیمه، چارچوب ساختاری و نهادی ناظر بیمهای در کشورهایمنتخب مطالعه شده و اختیارات و مسئولیتهای این نهادها در راستای نظارت و تنظیمگری موثر بررسی و مقایسه شدهاست. نتایج نشانمیدهد؛ منطق مقرراتگذاری در بخش بیمه بهطور کلی، حمایت از منافع بیمهشدگان، ارتقای ثباتبازار بیمه و جلوگیری از رفتار نامناسب بیمهگران است. نظارت بر عملکرد شرکتهایبیمه در شاخههای متعدد فنی، اقتصادی و حقوقی قابلطرح است که حوزههایی نظیر کنترل شرایط تأسیس، اعطا و ابطال مجوز فعالیت، سازگاری شرایطعمومی بیمهنامهها با قوانین، کنترل امور فنی و مالی ازمنظر حقوقی، کنترل نحوهپرداخت خسارتها و تصفیهحسابها را شاملمیشود. برخورداری از قدرت کافی، حمایت قانونی و منابع مالی؛ برخورداری از استقلال عملیاتی بهویژه از نهادهای سیاسی و بیمهگران؛ پاسخگویی و شفافیت در کارکردها و اختیارات؛ امکان استخدام، آموزش و حفظ نیرویانسانی کافی؛ میزان کارایی بازار و میزان دسترسی به اطلاعات از مهمترین پیششرطهای اثربخشی نظارت است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت؛ تنظیمگری؛ ساختار؛ استقلال عملیاتی؛ پاسخگویی | ||
مراجع | ||
References [1] Ahn, J., Wook Shin, H., Todd, K. L., & Mi, B. (2023). Insurance and reinsurance in South Korea: overview. Retrieved from Practical Law: https://uk.practicallaw.thomsonreuters.com/6-521-5158?transitionType=Default&contextData=(sc.Default)&firstPage=true. [2] Atatalab, F., & Ansari, A. (2015). Examining the structure and function of insurance supervisory institutions in selected countries and providing practical suggestions to improve the structure and function of Central Insurance of Iran. Insurance Research Center. (In Persian). [3] ASIC. 2023. ASIC fees. <https://asic.gov.au/for-business/payments-fees-and-invoices/asic-fees/> [4] ASIC. (2021). Our role, <http://asic.gov.au/about-asic/what-we-do/our-role/ >. [5] BaFin. (2022). Function and composition of the advisory board. Retrieved from: https://www.bafin.de/EN/DieBaFin/GrundlagenOrganisation/Gremien/Fachbeirat/fachbeirat_node_en.html;jsessionid=689503FCAF3664C85E40C884706E477D.1_cid501. [6] Bank of England. (2013). Macroprudential policy at the Bank of England, Quarterly Bulletin 2013: Q3. 53 (3). [7] Braithwaite, J., Coglianese, C., & Le, D. (2007). Can regulation and governance make difference. Blackwell Publishing Asia Pty Ltd. Australia. [8] Compulsory insurance law for damages caused to third parties due to accidents caused by vehicles. Approved on 2016. (In Persian). [9] Farshbaf, J. (2009). The basics of supervision in the insurance industry. Insurance Research Center. (In Persian). [10] Glaeser, E. l., & Shleifer, A. (2003). The rise of regulatory state. Journal of Economic Literature. 41(2): 401-425. [11] Government of Canada. (2022). Financial institution supervisory committee infographic (osfi-bsif.gc.ca). Retrived from: https://www.osfi-bsif.gc.ca/Documents/WET3/FinSystem/eng/fisc-infographic.html. [12] IA. (2019). Insurance Authority. Retrived from: ia.org.hk/en/aboutus/role/history.html. [13] IA. (2021). Insurance ordinance (Cap. 41). Insurance Authority. < https://www.elegislation.gov.hk/hk/cap41> [14] IMF. (2011a). Germany: financial sector assessment program—detailed assessment of observance on insurance core principles. IMF Country Report No. 11/272. [15] IMF. (2011b). United Kingdom: the future of regulation and supervision technical note. IMF Country Report No. 11/230. [16] IMF. (2012). Australia: insurance core principles—detailed assessment of observance. IMF Country Report No. 12/312. [17] IMF. (2013a). India: financial sector assessment program—detailed assessments report on IAIS insurance core principles. IMF Country Report No. 13/265. [18] IMF. (2013b). Malaysia: publication of financial sector assessment program documentation— detailed assessment of observance of insurance core principles. IMF Country Report No. 13/57. [19] IMF. (2014). Financial sector assessment program-insurance core principles- detailed assessment observance. IMF Country Report No. 14/72. [20] Kial, M., Bagheri, M., Zareii, M., & Hashemi, S. (2019). A comparative study of the structure of insurance regulation and supervision in the United States and Iran. Comparative Law Review. 10(1): 279-295. (In Persian). [21] Law on the Establishment of Central Insurance of Iran and Insurance. Approved on 1971. (In Persian). [22] Mahmud Salehi, J. (1990). Supervisory and monitoring rights in insurance. Insurance Industry Quarterly. 15(58): 13-39. (In Persian). [23] OECD. (2018). The institutional structure of insurance regulation and supervision. <www.oecd.org/finance/The-Institutional-Structure-of-Insurance-Regulation-andSupervision>. [24] Regulation No. 69 of the Supreme Council of Insurance. (2012). How to calculate and monitor the solvency of insurance institutions. (In Persian). [25] Regulation No. 75 of the Supreme Council of Insurance. (2012). Regulation of agents' affairs. (In Persian). [26] Regulation No. 78 of the Supreme Council of Insurance. (2012). Official insurance actuary. (In Persian). [27] Regulation No. 90 of the Supreme Insurance Council. (2014). How to verify the professional qualification of key and operational employees of insurance institutions. (In Persian). [28] Regulation No. 85 of the Supreme Council of Insurance. (2013). Regulation of insurance loss assessment matters. (In Persian). [29] Regulation No. 88 of the Supreme Council of Insurance. (2014). Reporting and information disclosure of insurance institutions. (In Persian). [30] Regulation No. 76 of the Supreme Council of Insurance. (2013). How to assign compulsory reinsurance and the amount of fees and participation in its profits. (In Persian). [31] Regulation No. 68 of the Supreme Council of Insurance. (2013). Life and pension insurances. (In Persian). [32] Rostami, V., Hashemi, S. M., & Taqvai, M. R. (2015). Regulatory challenges in the country's commercial insurance industry. Journal of Administrative Law. (In Persian). [33] Schaloske, H., & Feldmann, K. (2021). Insurance & reinsurance: Germany. Country Comparetive Guides 2020. The Legal 500. [34] Şenocak, A., & Kösoğlu, M. (2021). Insurance and reinsurance in Turkey: overview. Practical Law. [35] Statistical annual report of the insurance industry. (2022). Central Insurance of Iran. (In Persian). [36] Tayar, Sh. (2021). Comparative evaluation of the structure of human resources and the regulations of the insurance supervisory body to respond to the development of the country's insurance companies and institutions. Insurance Research Center. (In Persian). [37] UNCTAD. (1996). For issues of insurance regulation and supervision and relevant developing countries. United Nations Conference on Trade and Development. [38] Yazdan Panah, A. & Khalilzadeh, P. (2013). Risk-based supervision in the insurance industry: a conceptual framework. 20th National Conference and the 6th International Conference on Insurance and Development. (In Persian). [39] Yatkin, A. K., Bilgin, G., Aytug, K. A., & Atli, E. (2022). The insurance and reinsurance law review: Turkey. The Law Reviews.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |